کتابخانه یاس 📚

درباره بلاگ
کتابخانه یاس 📚

"کتابخانه یاس" بریده هایی است، از کتاب هایِ خوبی که خوانده ام! (ممکن است با تمامِ عقائدی که در کتابی عنوان میشود، موافق نباشم! و صرفا به دلیلِ خوب بودنِ اکثرِ مطالبِ کتاب، آن را معرفی کنم!)

+ من مسئولیتی در قبالِ تفکر و عقیده ی نویسندگان، خارج از دنیای کتاب ها ندارم!

آیدی اینستاگرام: fatemeh.mortazavinia

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

به نام خدا

 

آپدیت نمیشود!

 

+ 4 مهر ماه 99، روز جمعه:

5 و آن گاه فرموده ای: «سوگند به پروردگار آسمان و زمین که این سخن حق است، مثل آن سخن که می گویید.»

 

+ 3 مهر ماه 99، روز پنجشنبه:

4 تو خود گفته ای، و گفته ی تو راست ترین گفتار است، و سوگند خورده ای، و سوگند تو راست ترین سوگند است، که «روزی تان و آنچه به شما وعده داده می شود، در آسمان است»،

 

+ 2 مهر ماه 99، روز چهارشنبه:

3 آن وعده ای را که در وحی بر پیامبرت آشکارا بیان داشته ای و در پی آن در کتاب خود بدان سوگند یاد کرده ای، سبب قرار ده تا دل مشغولی ما را به رزقی که خود آن را بر عهده گرفته ای، و کاری که سامان دادن آن را ضمانت کرده ای، پایان دهد.

 

+ 1 مهر ماه 99، روز سه شنبه:

2 پس بر محمّد و خاندانش درود فرست و ما را یقینی درست عطا فرما که با آن از رنج طلب بیاساییم، و اطمینانی خالص به ما ببخش که سختی رنج و تعب را از ما بردارد.

 

+ 31 شهریور ماه 99، روز دوشنبه:

(دعای بیست و نهم / و از دعای آن حضرت علیه السّلام است آنگاه که روزی بر او تنگ می شد)

1 خدایا، تو ما را به بدگمانی در روزی هایمان، و به آرزوی دراز در مدّت عمرمان، آزمودی، تا آن جا که روزهای تو را از روزی خوارانت طلب کردیم، و به سبب آرزوهای دراز، در عمرِ پیرانِ کهن سال طمع ورزیدیم.

 

+ 30 شهریور ماه 99، روز یکشنبه:

12 [خدایا] تو برتر از آنی که همتا و هم توانی داشته باشی، و بزرگ تر از آن که تو را مثل و مانندی باشد، پاک و منزّهی و جز تو معبودی نیست.

 

+ 29 شهریور ماه 99، روز شنبه:

11 هر کسی جز تو در زندگی اش مستحقّ ترحّم است؛ در کارِ خود اختیار تام ندارد و خوار شده ی حال و شأن خود است؛ از حالی به حالی دگرگون می شود و صفت های گوناگون می پذیرد.

 

+ 28 شهریور ماه 99، روز جمعه:

10 ای معبود من، تو با وجود صفات گوناگون، یگانه و یکتایی، و تنها تو دارای آن نیروی نفوذناپذیر هستی. کمال توانایی و نیرومندی برای توست. والا خداوند و بلندمرتبه ای.

 

+ 27 شهریور ماه 99، روز پنجشنبه:

9 پیش از آن که دیگری را بخوانم، تنها تو را می خوانم و بس؛ در حالی که تنها امیدم تویی، و در دعای من، کسی همشأن و همراه تو نیست، و ندای من، دیگری را با تو در بر نمی گیرد.

 

+ 26 شهریور ماه 99، روز چهارشنبه:

8 ای سرور و آقای من، تنها تویی که درگاهت سرای حاجت خواهیِ من است، نه هر کسی که از او چیزی خواهند؛ و تنها تویی که حاجتم را برآورده می سازی، نه هر کسی که از او خواهشی طلبند.

 

+ 25 شهریور ماه 99، روز سه شنبه:

7 با دیدن این نمونه ها، انسان دوراندیش، از امید بستن به دیگران در امان می مانَد، و عبرت گرفتن او را توفیق بندگی می دهد، و برگزیدن حق او را به راه صواب می کشاند.

 

+ 24 شهریور ماه 99، روز دوشنبه:

6 ای معبود من، چه بسیار دیده ام مردمی را که از غیر تو عزّت طلبیده اند و ذلّت نصیبشان شده است؛ و توانگری را نزد دیگران جسته اند و به تنگ دستی رسیده اند؛ و هوسِ سربلندی کرده اند و به سرافکندگی دچار آمده اند.

 

+ 23 شهریور ماه 99، روز یکشنبه:

5 و دانسته ام که نیازخواهیِ انسانِ نیازمند از نیازمندی دیگر، نشانه ی کم خردی و کج اندیشی است.

 

+ 22 شهریور ماه 99، روز شنبه:

4 و از آن کس که از فضل تو بی نیاز نیست، خواهش خود را پس گرفته ام،

 

+ 21 شهریور ماه 99، روز جمعه:

3 و از آن کس که خود نیازمند احسانِ توست، رویِ حاجت برگردانده ام،

 

+ 20 شهریور ماه 99، روز پنجشنبه:

2 و با تمام وجودم به تو روی آورده ام،

 

+ 19 شهریور ماه 99، روز چهارشنبه:

(دعای بیست و هشتم / از دعای آن حضرت علیه السّلام است در حالی که به خدای تعالی پناه می جست)

1 خدایا، من با دل بریدن از همه کس، قلب خود را از یاد غیر تو پیراسته ام،

 

+ 18 شهریور ماه 99، روز سه شنبه:

18 خدایا، بر محمّد، بنده و فرستاده ات، و بر خاندانِ محمّد درود فرست؛ درودی برتر از همه ی درودها و بالاتر از همه سلام ها؛ درودی که زمانش به پایان نرسد و رشته ی شمارِ آن هم از هم نگسلد؛ درودی همچون کامل ترین درودها که از این پیش، بر یکی از دوستانت فرستاده ای، که تو خدای نعمت بخش و ستوده ای، آن نخست آفریدگار و بازآفریننده ی هستی ها، و هر چه بخواهی همان کنی.

 

+ 17 شهریور ماه 99، روز دوشنبه:

17 خدایا، هر مسلمانی که دل نگران کارِ اسلام است و گرد آمدن مشرکان بر ضدّ مسلمانان او را اندوهگین می سازد، و پس قصد جنگ در دلش پدید می آید یا عزم جهاد می کند، اما ضعف و سستی زمینگیرش می سازد، یا تنگ دستی او را به درنگ وامیدارد، یا رویداد دیگری عزم او را به واپس می اندازد، و یا چیزی میان او و تصمیمش مانع می شود، نام او را در زمره ی عابدان بنگار و پاداش مجاهدان ببخش و در زمره ی شهیدان و نیکان درآور.

 

+ 16 شهریور ماه 99، روز یکشنبه:

16 خدایا، هر مسلمانی را که در نبرد جنگ جو یا مرزبانی، در سرای او کارهای زندگی اش را سامان می بخشد و بازماندگان او را سرپرستی می کند، یا او را با بخشی از دارایی خود یاری می دهد، یا به ساز و برگ جنگی مدد می رساند، یا او را بر جهاد برمی انگیزد، یا به دعای خیرش بدرقه می کند، و یا در نبود او حرمتش را نگه می دارد، به او پاداشی هم اندازه ی پاداش آن جنگ جو و مرزبان عطا فرما، و کار او را در همین دنیا جزایی ده که با آن سود کاری را که از این پیش کرده است، و شادمانی نیکوکاری خود را، به زودی به چنگ آورد، و چون مدّت عمرش به پایان رسد، آن بخششی که برای او روا گردانده ای و احسانی که آماده ساخته ای، نصیبش گردد.

 

+ 15 شهریور ماه 99، روز شنبه:

15 هر گاه با دشمن تو و دشمن خود رو در رو شود، آنان را در چشم او اندک بنمای و شکوهشان را در دل او خرد و ناچیز بدار. او را بر آنان چیره گردان و آنان را بر او چیره مگردان. اگر نیک بختی را پایان زندگی اش قرار داده ای و خواسته ای که شهادت سرانجام او باشد، پس شهادتش را به وقتی انداز که دشمنانت را نابود ساخته یا به اسارتی سخت درآورده و مرزهای سرزمین های اسلامی آرامش یافته است و دشمنانِ تو پشت داده و گریخته اند.

 

+ 14 شهریور ماه 99، روز جمعه:

14 راهش نمای که آهنگ کار نیک کند، و خود، تن درستی اش را بر عهده گیر، و همواره سلامتش بدار، و ترس را از دلش بیرون کن، و به او دلیری بخش و سرسختی عطا فرما. او را به یاری خود قوی گردان، و شیوه های جهاد و سنّت های خود را به او بیاموزان، و در قضاوت راه صواب را پیش پایش بگذار، و او را از ریاکاری بر کنار دار، و از هوسِ نام و آوازه جویی خالص گردان، و اندیشه و یادکرد و جنبش و آرامش وی را در راه خود و برای خود قرار ده.

 

+ 13 شهریور ماه 99، روز پنجشنبه:

13 خدایا، هر جنگ جوی اهل آیین تو که با مشرکان در جنگ است و هر مجاهد پیرو سنّت تو که با ایشان به جهاد برخاسته تا دین تو برترین یابد و حزب تو تواناتر گردد و بهره ی تو کامل تر شود کارهای او را آسان کن و هر  چه خواهد برایش آماده ساز و خود پیروزی اش را بر عهده گیر. او را یارانی شایسته بخش و پشتش را محکم گردان و درآمد زندگی اش را فراوان کن و از نشاط و سرزندگی برخوردارش فرما. سوز اشتیاق (او به دنیا و خواسته های نفسانی) را در دلش فرو بنشان و او را از اندوه تنهایی بِرَهان و اندیشه ی زن و فرزند را از خاطرش بزدای.

 

+ 12 شهریور ماه 99، روز چهارشنبه:

12 خدایا، آب هایشان را به وبا و خوراک هایشان را به دردها بیالای، و شهرهایشان را در زمین فرو بَر، و سرزمینشان را در مضیقه و تنگنا قرار ده، و به قحطی و خشکسالی درهم کوب، و خورد و خوراک آنان را در بی باران ترین و دورترین زمین ها قرار ده. قلعه های زمین را جان پناه آنان مساز، و به گرسنگی مدام و بیماری دردناک مبتلایشان کن.

 

+ 11 شهریور ماه 99، روز سه شنبه:

11 خدایا، دل های مشرکان را از آرامش، و بدن هاشان را از نیرو تهی گردان، و تدبیر و چاره سازی را از یادشان ببر. آنان را هنگام نبرد با مردان مسلمان به ضعف و سستی دچار کن، و از درافتادن با دلیران لشکر اسلام بترسان. سپاهی از فرشتگان را با عذاب خود بر ایشان بفرست، آن گونه که در جنگ بدر فرستادی، تا ریشه ی زندگی شان را برکنی و برتری و قدرتشان را از میان ببری و جمعشان را پراکنده سازی.

 

+ 10 شهریور ماه 99، روز دوشنبه:

10 خدایا، مشرکان را به خودشان مشغول دار تا به مرزهای سرزمین های اسلامی دست طمع نگشایند. از شمار ایشان بکاه تا از شمار مسلمانان نکاهند، و جمعشان را پراکنده ساز تا بر ضدّ مسلمانان متّحد نشوند.

 

+ 9 شهریور ماه 99، روز یکشنبه:

9 خدایا، همه ی دشمنان خود را در هر گوشه و کنار که هستند، چنین سرانجامی ده: از هند و روم و ترکستان و خزر و حبشه و نوبه و زنگبار و سرزمین سقالبه و دیالمه گرفته تا دیگر امّت های مشرک که نام و نشانشان بر ما پوشیده است، حال آن که تو خود یکایک ایشان را می شناسی و با قدرت خود بر آنان احاطه داری.

 

+ 8 شهریور ماه 99، روز شنبه:

8 خدایا، مسلمانانِ هر بخش از سرزمین اسلامی را برای جنگ با مشرکانی که در برابر آنان اند برانگیز، و ایشان را به صف های پی در پی فرشتگانت مدد فرمای که دشمنان را تا آن جا که خاک زمین به پایان می رسد، با کشتن و اسیر کردن فراری دهند، یا مشرکان اعتراف کنند که تویی آن خدایی که جز تو معبودی نیست، یکتایی و انباز نداری.

 

+ 7 شهریور ماه 99، روز جمعه:

7 خدایا، بدین وسیله، بر نیرو و تدبیر مسلمانان بیفزای، و شهرهایشان را استواری و دارایی شان را فزونی بخش. خاطرشان را از دشمن آسوده گردان تا به جای پیکار با وی، تو را پرستش کنند و با تو خلوت نمایند، تا [مردمِ] سراسر زمین جز تو را نپرستند و جز در برابر تو پیشانی بر خاک نسایند.

 

+ 6 شهریور ماه 99، روز پنجشنبه:

6 خدایا، زنانشان را نازا کن، و آب پشت مردانشان را بخشکان، و نسل چارپایان سواری و شیرده آنان را برانداز. آسمانشان را از باریدن قطره ای باران، و زمینشان را از رویاندن بوته ای گیاه بازدار.

 

+ 5 شهریور ماه 99، روز چهارشنبه: 

5 خدایا، بدین وسیله دشمنان را فراری ده، و چنگال قدرت او را از سرشان بردار، و میان دشمنان و سلاح هاشان جدایی افکن، و بند دل های آنان را بگسل، و آذوقه شان را از ایشان دور گردان، و در میانه ی راه سرگشته شان فرما و از جادّه ی مقصود گمراهشان کن. راه کمک را بر آنان ببند و شمارشان را اندک ساز و قلب هاشان را از ترس آکنده ساز و آنان را از دست گشودن [بر جان و مال مسلمانان] بر حذر دار، و زبانشان را از گفتن فرو بند، و چنان شکستی نصیبشان فرما که دنباله هاشان پراکنده شوند و آیندگانشان عبرت گیرند، و چنان خوارشان ساز که دیگر هیچ لشکری در جنگیدن با مسلمانان طمع نکند.

 

+ 4 شهریور ماه 99، روز سه شنبه:

4 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست. و چون با دشمن رو به رو شوند، یاد این دنیای پر نیرنگِ فریبنده را از خاطر آنان ببَر و اندیشه ی مال فتنه انگیز را از دل هایشان بزدای. بهشت را پیش چشم ایشان تجسّم بخش و آن خانه های جاوید و جاهای نیکوی و سیه چشمانِ خوب روی و جوی های سرشار از نوشیدنی های مختلف و درختان گرانبار از میوه های گوناگون که برای آنان مهیّا کرده ای به ایشان بنمای، تا هیچ یک آهنگِ پشت کردن به دشمن نکنند و اندیشه ی گریختن از هماورد خود را در سر نپرورند.

 

+ 3 شهریور ماه 99، روز دوشنبه:

3 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و به مرزبانان آنچه را نمی شناسند بشناسان، و آنچه را نمی دانند بیاموز، و چشم دلشان را بدانچه نمی بینند بینا ساز.

 

+ 2 شهریور ماه 99، روز یکشنبه:

2 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و بر شمار مرزبانان بیفزا، و سلاح هایشان را برنده و کاری ساز، و از همه طرف پاسشان بدار، و پیرامونشان را از نفوذ دشمن حفظ فرما. پیوند آنان را محکم ساز، و خود، کارهاشان را بسامان کن، و توشه ی آنان را پی در پی برسان. سنگینیِ وظیفه ی مرزبانی را تو خود برایشان سَبُک گردان. آنان را بر دشمنانشان پیروزی ده و بازویشان را قوی فرمای و با شکیبایی مدد نمای و چنان کن که نیرنگ دشمن را نیک بشناسند و پاسخ گویند.

 

+ 1 شهریور ماه 99، روز شنبه:

(دعای بیست و هفتم / از دعای آن حضرت علیه السّلام است برای مرزداران)

1 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و مرزهای مسلمانان را به نیروی غالب خویش استوار و ایمن گردان، و مرزبانان را به قدرت خود مدد فرما، و آنان را از خزانه ی بی پایان خود عطایای بسیار ببخش.

 

+ 31 مرداد ماه 99، روز جمعه:

4 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و چنان کن که آنچه من برای ایشان خواسته ام، آنان نیز همانند آن را برای من خواستار شوند. از نیکوترین بهره ها که نزد ایشان است، مرا ارزانی کن، و بینش آنان را فزونی ده تا حقّ مرا به نیکی بگزارند و فضل مرا بیش تر بشناسند، تا ایشان به وسیله ی من به نیک بختی رسند و من به وسیله ی ایشان. دعایم را به اجابت رسان، ای پروردگار هستی ها.

 

+ 30 مرداد ماه 99، روز پنجشنبه:

3 خدایا، مرا بر آن دار که رفتار همسایگان و دوستانِ بدکردار خود را به نیکی پاسخ دهم و از ستمگرشان درگذرم، بی آن که به ایشان ستم نمایم، و درباره همه شان گمانِ نیک بَرَم و جملگی آنان را با مهربانی و نیکی مدد رسانم. به خاطر پاک دامنی دیده از ناروای آنان بربندم، و از سَر فروتنی، با ایشان به نرمی رفتار کنم، و دلسوز بلادیدگانشان باشم. در نبودشان دوستی با آنان را در قلبم آشکار نمایم و از سرِ خیرخواهی بقای نعمت را برای آنان بخواهم. هرچه را برای خویشان خود می خواهم، برای آنان نیز بخواهم، و هر حقّی را که برای نزدیکانِ خود نگه می دارم، برای آنان نیز نگاه دارم.

 

+ 29 مرداد ماه 99، روز چهارشنبه:

2 و توفیقشان ده که سنّت و آیین تو را برپا دارند و رفتارهای نیکو را که تو فرموده ای، فرا گیرند: ناتوانانِ خود را مدد رسانند و نیازشان را برآورده سازند؛ از بیماران خود عیادت کنند؛ راهجویانشان را هدایت نمایند؛ مشورت کنندگان را اندرز  دهند؛ به پیشواز مسافران خویش روند؛ رازهایشان را پنهان کنند؛ کاستی هایشان را بپوشانند؛ ستم دیدگان خود را یاری رسانند؛ آنان را در زندگی خود شریک کنند؛ دارایی و بخشش های خود را از دیگران دریغ نورزند؛ و آنچه را بایسته است، به ایشان ببخشند، پیش از آن که نیاز خواهند.

 

+ 28 مرداد ماه 99، روز سه شنبه:

(دعای بیست و ششم / و از دعای آن حضرت علیه السّلام است برای همسایگان و دوستانش آنگاه که از آنان یاد می کرد)

1 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و مرا به نیکوترین شیوه یاری فرما، تا حقگزار همسایگان و دوستان خود باشم که به حقّ ما آشنایند و با دشمنان ما در ستیز.

 

+ 27 مرداد ماه 99، روز دوشنبه:

13 ما را در این جهان و آن جهان خیر و نیکی عطا کن و از شکنجه ی آتش نگاه دار.

 

+ 26 مرداد ماه 99، روز یکشنبه:

12 خدایا، این همه را به توفیق و رحمت خود به ما ارزانی کن، و ما را از عذاب آتش امان ده، و همانند آنچه را من برای این جهان و آن جهانِ خود و فرزندانم از تو درخواست کرده ام، به همه ی مردان و زنان مسلمان و با ایمان عطا فرما، که تو نزدیکی و اجابت کننده، شنوایی و دانا، بخشنده ای و آمرزگار، دلسوزی و بس مهربان.

 

+ 25 مرداد ماه 99، روز شنبه:

11 و از کسانی قرارم ده که پناه جستن به تو خوی ایشان است، و از معامله با تو سود بسیار برده اند، و به قهر و قدرت تو در امان مانده اند، و از فضل تو بسا روزی حلال یافته اند، و از بخشش بسیار و کرم تو در کار خود به گشایش رسیده اند، و به لطف تو از خاک ذلت به بلندای عزّت فرا رفته اند، و از دست ستم به دامان عدل تو گریخته اند، و در پناه رحمت تو از بلا رها شده اند، و با توانگری تو از تنگ دستی به بی نیازی راه جسته اند، و با پرهیزگاری، از گناهان و لغزش ها و خطاها در امان مانده اند، و با اطاعت از تو به نیکی و پایداری در راه حق و راستی موفّق گشته اند، و به نیروی تو میان ایشان و گناهان حجابی پدید آمده است که هیچ گناهی را مرتکب نمی شوند، و در پناه تو آسوده می زیَند.

 

+ 24 مرداد ماه 99، روز جمعه:

10 چنان کن که در همه ی این حالات، تنها از تو نیاز خواهم و از شایستگان باشم و با درخواست کردن از تو، از کام یافتگان به شمار آیم، و با توکل بر تو از کسانی باشم که نعمت خود را از آنان دریغ نکرده ای،

 

+ 23 مرداد ماه 99، روز پنجشنبه:

9 خدایا، هر چه از تو خواهم، عطایم کن، و هر نیاز که دارم، برآورده ساز، و اجابتی را که خود ضمانت آن کرده ای، از من دریغ مفرما، و دعایم را از رسیدن به پیشگاه خودت باز مدار؛ زیرا خود مرا به دعا فرمان داده ای. همه ی آنچه را در این جها ن و آن جهان مایه ی اصلاح کار من است، به من ارزانی کن؛ آنها که بر زبان آورده ام و آنها که از خاطر برده ام، یا آشکار کرده ام یا نهان داشته ام، یا به هر جا گفته یا از همه پنهان گذاشته ام.

 

+ 22 مرداد ماه 99، روز چهارشنبه:

8 خدایا، به دست قدرت خود چیرگی اش را از ما بردار، تا با دعای فراوان به درگاهت راه ما را بر او بربندی و به یاری تو از نیرنگش مصون مانیم.

 

+ 21 مرداد ماه 99، روز سه شنبه:

7 اگر آهنگ کاری زشت کنیم، ما را بر آن دلیر می سازد، و اگر آهنگ کاری نیک کنیم، ما را از آن بازمی دارد. خود را با خواهش های گناه آلود با ما رو به رو می سازد و پرچم های شبهه را برمی افرازد. وعده مان می دهد به دروغ، و آرزومندمان می کند بی نتیجه. اگر تو نیرنگش را از ما نگردانی، گمراهمان کند، و اگر تو ما را از تبهکاری هایش ایمن نسازی، بلغزاندمان.

 

+ 20 مرداد ماه 99، روز دوشنبه:

6 من و فرزندانم را از گزند شیطان رانده شده در امان دار؛ زیرا تو ما را آفریده ای و به نیکی فرمان داده ای و از بدی باز داشته ای و به پاداش فرمان های خود وعده فرموده ای و از کیفر آنها ترسانده ای؛ آن گاه برای ما دشمنی پدید آورده ای که ما را به نیرنگ می فریبد. شیطان را چنان بر ما چیرگی داده ای که ما را بر او بدان پایه چیره نگردانده ای. در خانه ی دل های ما جایش داده ای و در مجرای خونِ ما روانش ساخته ای. اگر ما از او غفلت کنیم، او از ما غافل نخواهد شد. اگر ما فراموشش کنیم، او ما را فراموش نکند. ما را از کیفر تو آسوده خاطر می سازد و از غیر تو می ترساند. 

 

+ 19 مرداد ماه 99، روز یکشنبه:

5 و مرا یاری فرما که فرزندانم را بپرورم و ادب نمایم و به آنان مهربانی کنم، و افزون بر ایشان، به من فرزندانِ پسر عطا فرما و این را مایه ی خیر من قرار ده، و همه ی آنان را، در آنچه از تو می خواهم، یاور من گردان.

 

+ 18 مرداد ماه 99، روز شنبه:

4 خدایا، بازوی مرا به وجود فرزندانم توانا کن، و ناراستی کار مرا به راستی آور، و خاندانِ مرا فزونی بخش، و بزم مرا به وجود ایشان بیارای، و نام مرا به آنان زنده بدار، و در نبودِ من کارم را به دست فرزندانم سامان ده، و یاری ام کن که با مدد ایشان به خواسته های خود برسم. چنان کن که آنان با من دوست و مهربان باشند، و با راستی و درستی روی دل به سوی من آورند و فرمان من برند و از نافرمانان و بدرفتاران و مخالفان و خطاکاران نباشند. 

 

+ 17 مرداد ماه 99، روز جمعه:

3 و آنان را نیکوکارانِ پرهیزگار، صاحبان بینش و پندپذیرانِ سر به راه خود قرار ده که دوستدار و نیکخواهِ یارانت، و دشمن و کینه جوی دشمنانت باشند. چنین باد ای پروردگار هستی ها.

 

+ 16 مرداد ماه 99، روز پنجشنبه:

2 ای معبود من، به خاطر من، عمرهاشان را طولانی کن. اجلشان را بیفزای و به تاخیر انداز. کودکانم را بپروران و ناتوانشان را توانا گردان. جسم و دین و اخلاقشان را به سلامت دار، و جان و تنشان، و هر کارشان را که به من مربوط است، از هر گزندی در امان دار، و روزی آنان را برای من و به دست من فراوان و پیوسته گردان،

 

+ 15 مرداد ماه 99، روز چهارشنبه:

(دعای بیست و پنجم / از دعای آن حضرت علیه السّلام است برای فرزندانش)

1 خدایا، بر من منّت گذار و فرزندانم را نگه داری کن و آنان را برای من شایسته گردان و مرا از ایشان بهره مندی ده.

 

+ 14 مرداد ماه 99، روز سه شنبه:

15 خدایا، اگر آمرزش تو پیش از من به ایشان رسیده است، پس آن دو را شفیع من گردان، و اگر آمرزش تو پیش از آن دو به من رسیده است، پس مرا شفیع ایشان کن، تا به لطف و مهربانی تو در خانه ی گذشت و بخشش تو و در منزل آمرزش و رحمت تو گرد هم آییم، که تو دارای بخشش بزرگ و نعمت فراوان هستی، و تو مهربان ترین مهربانانی.

 

+ 13 مرداد ماه 99، روز دوشنبه:

14 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و مرا به سبب دعایم در حقِّ ایشان بیامرز، و از آنان به سبب نیکی هاشان در حقِّ من، در گذر؛ گذشت و آمرزشی بایسته. و به شفاعت من، از آن دو خشنود باش؛ خشنودی ای بکمال و شایسته. و با گرامیداشت خود، آنان را به سرای رستگاری و سلامت وارد کن.

 

+ 12 مرداد ماه 99، روز یکشنبه:

13 خدایا، چنان کن که پس از هر نماز خود، و در هر زمان دیگری از شب، و در هر ساعتی از روز، یاد ایشان را فراموش نکنم.

 

+ 11 مرداد ماه 99، روز شنبه:

12 خدایا، بر محمّد و خاندان و فرزندانش درود فرست و پدر و مادر مرا به برترین پاداشی که ویژه ی پدران و مادران بندگان مؤمن خود کرده ای، ویژه گردان، ای مهربان ترین مهربانان.

 

+ 10 مرداد ماه 99، روز جمعه:

11 نه، هرگز نتوانند همه ی حقّ خود را از من دریافت کنند، و من نیز نتوانم حقّ ایشان بر خود را به شایستگی بگزارم و وظیفه ی خدمتگزاری به آن دو را به جای آورم. پس بر محمّد و خاندانش درود فرست و یاری ام فرما ای بهترین کسی که همه از او مدد خواهند و توفیقم ده ای هدایت کننده تر از هر کسی که بدو روی آورند و در آن روز که «هر کس به سبب آنچه کرده است، پاداش بیند و بر ایشان ستم نرود»، مرا از کسانی قرار مده که پدران و مادران خود را نافرمانی کرده اند.

 

+ 9 مرداد ماه 99، روز پنجشنبه:

10 زیرا گزاردن حقّ ایشان بر من واجب تر است، و نیکی آن دو با من دیرینه تر، و منّتشان بر من بیش تر از آن که بخواهم آنان را به عدالت قصاص کنم، یا آن کنم که آنان کرده اند. ای معبود من، اگر چنین کنم، پس آن روزهای بسیار که در پرورش من سر کرده اند و آن همه سختی که در نگاه داریِ من به جان خریده اند و آن همه رنج و ناداری که بر خود روا داشته اند تا من در آسایش به سر برم، چه خواهد شد؟

 

+ 8 مرداد ماه 99، روز چهارشنبه:

9 خدایا، اگر پدر و مادرم با من به تندی سخن گفتند و رفتار نابجایی کردند، یا حقّی از من تباه نمودند و یا در وظیفه ی خویش در قبال من کوتاهی ورزیدند، من آن حق و واجب را بر ایشان بخشیدم و با این کار بر آنان جود و بخشش کردم. از تو می خواهم پیامدهای آن حق را از ایشان برداری، که من در خیرخواهی آن دو تردید ندارم و نمی پذیرم که در خوبی کردن به من درنگ کرده باشند، و دلگیر نیستم که ایشان کارهای مرا عهده دار بوده اند، ای پروردگار من؛

 

+ 7 مرداد ماه 99، روز سه شنبه:

8 خدایا، هر آزاری که از من به آن دو رسیده، و هر ناپسندی که از من در حقّ ایشان سر زده، و هر حقّی از آن دو را که من تباه کرده ام، همه را سبب آمرزش گناهانشان و بلندی مرتبه شان و افزونی حَسَناتشان قرار ده؛ ای آن که بدی ها را به چندین برابر نیکی ها دگرگون می سازی.

 

+ 6 مرداد ماه 99، روز دوشنبه:

7 خدایا، آن دو را، به پاس آن که پرورشم داده اند، نیک پاداشی ده، و چون مرا عزیز و گرامی داشته اند، ثوابی بزرگ عطاشان کن، و در مقابل حفظ و حمایتِ من در خُردی، جانب ایشان را نگاه دار.

 

+ 5 مرداد ماه 99، روز یکشنبه:

6 خدایا، آوای مرا در برابر ایشان نرم و آهسته گردان، و سخنم را خوشایندشان ساز، و مرا با آن دو نرمخو کن، و مرا دلسوز ایشان قرار ده، و چنان کن که با آنان خوش رفتار و غمخوار شوم.

 

+ 4 مرداد ماه 99، روز شنبه:

5 خدایا، چنان کن که من از پدر و مادرم چنان بیم نمایم که از پادشاه خودکامه، و به آن دو همچون مادری بس مهربان و دلسوز نیکی کنم، و فرمانبرداری از پدر و مادر و نیکی کردنِ من در حقّ ایشان را برای من از لذت خواب در چشم خواب آلودگان شادی آورتر، و از آب خنک در کام تشنگان گواراتر ساز، تا خواهش ایشان را بر خواهش خود ترجیح دهم، و خرسندی آنان را بر خرسندی خود مقدّم دارم، و نیکی آن دو در حقّ خودم را بسیار بینم، اگر چه اندک باشد، و نیکی خود در حقّ آنان را اندک بینم، اگر چه بسیار بُوَد.

 

+ 3 مرداد ماه 99، روز جمعه:

4 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست؛ همچنان که ما را به وجود او شرافت بخشیدی. بر محمّد و خاندانش درود فرست؛ آن گونه که به برکت وی برای ما حقّی بر دیگر مردمان واجب کردی.

 

+ 2 مرداد ماه 99، روز پنجشنبه:

3 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و در دلم انداز که هر وظیفه را که در برابر ایشان بر عهده ی من است، بشناسم، و آگاهی از آن وظیفه را، به کمال، در من فراهم آر، و چنان کن که آنچه را به من الهام کرده ای، به کار بندم، و توفیق ده تا آنچه بینش آن را به من داده ای، به جای آورم، و چیزی از آنچه به من آموخته ای، فرو نگذارم، و اعضای بدنم از پرداختن به آنچه مرا الهام کرده ای، در نمانَد.

 

+ 1 مرداد ماه 99، روز چهارشنبه:

2 خدایا، پدر و مادر مرا نیز به بزرگداشت و درود خویش مخصوص گردان. ای مهربان ترین مهربانان.

 

+ 31 تیر ماه 99، روز سه شنبه:

(دعای بیست و چهارم / از دعای آن حضرت علیه السَّلام است برای پدر و مادرش)

1 خدایا، بر محمّد، بنده و فرستاده ات، و خاندان پاکش درود فرست و برترین درودها و رحمت و برکات و سلام خود را ویژه ی آنان ساز.

 

+ 30 تیر ماه 99، روز دوشنبه:

8 در برابر او سدّی بساز تا چشمش مرا نبیند و گوشش درباره ی من هیچ نشنود، و هنگام یاد کردنِ من، راه دلش را محکم ببند، و زبانش را در وقت سخن گفتن از من لال کن، و سرش را فرو کوب، و عزّتش را به خواری افکن، و قهر و قدرتش را در هم شکن، و گردنش را به ذلّت فرود آر، و شکوهش را تباه ساز، و مرا از همه آسیب ها و بدی ها و سخن چینی ها و ریشخندها و عیب جویی ها و بدگویی ها و رشک بردن ها و دشمنی ها و دام ها و کمندها و پیادگان و سواران او در امان دار، که تو گرامی و توانایی.

 

+ 29 تیر ماه 99، روز یکشنبه:

7 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و هر کس بدِ مرا خواهد، نیّتش را بگردان و نیرنگ او را از من به دور دار و آسیبش از من دفع نما و فریبکاری او را به خودش برگردان.

 

+ 28 تیر ماه 99، روز شنبه:

6 من و فرزندانم را از گزند شیطانِ رانده شده در پناه خود گیر، و از آسیب هر گزنده ی زهردارِ غیر کشنده و کشنده، و هر بیم و بلا، و چشم بد، و از گزند هر شیطان سرکش و سلطان ستمگرِ کینه توز و خودکامه ی زودخشم، و از گزند هر ناتوان و نیرومند، و هر فراپایه و فرومایه، و هر خُرد و کلان، و هر دور و نزدیک، و از گزند هر کس، از جنّیان و آدمیان، که با فرستاده ی تو و خاندانِ او به دشمنی برخاسته اند، و هر جنبنده ای که سرنوشتش به دست توست، در امان دار، که تو بر راه راستی.

 

+ 27 تیر ماه 99، روز جمعه:

5 ستایش خود و سپاس خود و یاد و ثنای نیک خود را بر زبانم جاری ساز، و قلبم را گنجایش فهم هدف های دین خود عنایت کن.

 

+ 26 تیر ماه 99، روز پنجشنبه:

4 خدایا، بر من منّت گذار که تا آن زمان که زنده ام می داری، در این سال و هر سالِ دیگر، حج و عمره بگزارم و قبر فرستاده ات که درود و رحمت و برکات تو بر او و خاندانش باد – و قبر خاندانش را – که بر ایشان سلام باد زیارت کنم. آن زیارت را زیارتی پذیرفته و شایسته ی پاداش قرار ده که از چشم تو نمی افتد و نزد تو اندوخته ای برای من است.

 

+ 25 تیر ماه 99، روز چهارشنبه:

3 بر من منّت گذار و سلامت و امنیّت و بی عیبی در دین و بدن، و دل آگاهی و پیشرفت و استواری در کارها، و دلواپسی و ترس از خود را به من عطا فرما، و نیرویی ده که با آن به فرمان تو به راه طاعت روم و از آنچه مرا از آن باز داشته ای، بپرهیزم.

 

+ 24 تیر ماه 99، روز سه شنبه:

2 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و مرا تن درستی بخش؛ تن درستی ای که مرا بس باشد و شفابخش و چیره بر هر بیماری، و روز افزون باشد و در تنِ من تن درستی زاید؛ تن درستی در این جهان و آن جهان.

 

+ 23 تیر ماه 99، روز دوشنبه:

(دعای بیست و سوم / از دعای آن حضرت علیه السَّلام است آنگاه که از خدا تن درستی و شکر آن را می خواست)

1 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و تن درستی را لباس تنم کن، و سراپای مرا به تن درستی فرو پوشان و با آن مرا امان ببخش و گرامی بدار و بی نیاز گردان، و تن درستی را به من صدقه ده و آن را به من ببخشای و همچون فرشی زیر پایم بگستران، و آن مایه ی بیماری که در من است، به تن درستی بدل فرما، و میان من و تن درستی، در این جهان و آن جهان، جدایی میفکن.

 

+ 22 تیر ماه 99، روز یکشنبه:

14 و مرا از کسانی قرار ده که هنگام آسودگی، تو را مخلصانه می خوانند؛ آن سان که بیچارگانت هنگام درماندگی. آری، تو ستوده و بزرگواری.

 

+ 21 تیر ماه 99، روز شنبه:

13 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و مرا در این جهان و آن جهان، در حال خشنودی و خشم، از خطاها به دور دار، و از لغزش ها بپرهیزان، تا خشنودی و خشم برای من یکسان باشد، و از تو فرمانبرداری کنم، و خشنودی تو در حقِّ دوستان و دشمنان را بر خشم و خشنودی خویش ترجیح دهم؛ آن گونه که دشمنم از جور من در امان مانَد و دوستم از هواخواهی ناحقّ من ناامید شود.

 

+ 20 تیر ماه 99، روز جمعه:

12 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و سینه ی مرا از رشک و حسد تهی گردان، تا بر هیچ یک از بندگانت، به سبب احسان تو به ایشان، حسد نبرم؛ آن گونه که اگر ببینم به یکی از بندگان خود در کار دین و دنیا و تن درستی و پرهیزگاری و توانگری و آسودگی، نعمتی داده ای، من نیز از تو و به یاری تو برای خود برتر از آن را آرزو کنم؛ ای آن که یکتا و بی همتایی.

 

+ 19 تیر ماه 99، روز پنجشنبه:

11 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و چون از شکر نعمت هایی که در آسودگی و سختی و تن درستی و بیماری به من عطا کرده ای، کوتاهی ورزم، حق را روزیِ من فرما تا در هنگامه های بیم و امنیّت و خرسندی و خشم و زیان و سود، حقیقت خشنودی و آرامش جان خود را در عمل به آنچه در برابر تو وظیفه ی من است، بدانم.

 

+ 18 تیر ماه 99، روز چهارشنبه:

10 خدایا، تو خود می دانی که سامانِ کارِ این جهانِ من در چیست. پس با مهربانی بزرگِ خود به خواسته های من توجّه فرما.

 

+ 17 تیر ماه 99، روز سه شنبه:

9 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و ترس اندوه عذاب و شوق پاداش موعود را روزی ام کن، تا لذّت چیزی را که تو را برای آن می خوانم، و غصّه چیزی را که از آن به تو پناه می برم، دریابم.

 

+ 16 تیر ماه 99، روز دوشنبه:

8 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و مرا به کاری برانگیز که در راه تو برای آخرتِ خود بدان پردازم، تا آن جا که صدق آن رغبت را در دل خویش احساس کنم و زهدورزی در کار دنیا خلق و خوی من گردد و از سرِ اشتیاق به نیکی ها مبادرت ورزم و از روی هراس از بدی ها بپرهیزم، و مرا چنان روشنایی ده که با آن در میان مردم راه بسپرم و در تاریکی ها به راه راست روم و تیرگی شک و شبهه را بزدایم.

 

+ 15 تیر ماه 99، روز یکشنبه:

7 ای پروردگار من، آن وظیفه را تو بر عهده ام گذاشته ای و من به اختیار خود از آن غفلت ورزیده ام. اینک تو آن را، از جانب من، از بخشش بی پایان و احسانِ فروان خویش ادا فرما، که تو بس بی نیاز و بخشنده ای، تا چیزی از آن بر گردن من باقی نماند که بخواهی در روز دیدارت – ای پروردگار من – به جای آن از نیکی های من بکاهی یا بر بدی هایم بیفزایی.

 

+ 14 تیر ماه 99، روز شنبه:

6 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و توفیقم ده که هر چه را بر من لازم گردانده ای و در پیوند با خودت یا آفریدگانت بر من واجب کرده ای، به جای آورم، اگرچه تنم از انجام دادن آن ناتوان باشد و نیرویم به سستی گراید و وُسع من بدان نرسد و مال و دارایی ام تحمّل آن نتواند؛ خواه آن وظیفه را به یاد داشته باشم یا فراموشم شده باشد.

 

+ 13 تیر ماه 99، روز جمعه:

5 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و مرا از بند حسد رهایی بخش، و از گناهان در پناه آور، و از حرام ها بپرهیزان، و مرا بر آنچه نافرمانی توست گستاخ مفرما، و خواهشم را به سوی خود گردان، و مرا به آنچه از تو به من می رسد دلخوش ساز، و به آنچه روزی ام کرده ای و آنچه به من بخشیده ای و آن نعمت که ارزانی ام داشته ای، برکت ده، و مرا در هر حالی، در امان دار، و از نافرمانی نگاه دار، و از چشم بد بپوشان، و از دست دشمنان دور ساز، و در پناه خویش آور و ایمن گردان.

 

+ 12 تیر ماه 99، روز پنجشنبه:

4 پس خدایا، به فضل خود مرا توانگر ساز، و به عظمت خود مرا بلندمرتبه گردان، و به توانمندی خود مرا گشاده دستی عنایت کن، و با آنچه نزد توست، بی نیازم فرما.

 

+ 11 تیر ماه 99، روز چهارشنبه:

3 به چشم رحمت خود نگاهم کن و در همه ی کارها مرا مدد فرما، که اگر مرا به خود واگذاری، در کار خود فرومانم و به آنچه مصلحت من در آن است نپردازم، و اگر به آفریدگانت مرا واگذاری، چهره در هم کشند، و اگر به نزدیکانم حوالت دهی، ناامیدم سازند، و اگر چیزی ببخشند، اندک و بی خیر باشد و بسیار بر من منّت نهند و مرا سرزنش ها کنند.

 

+ 10 تیر ماه 99، روز سه شنبه:

2 خدایا، مرا طاقت رنج نباشد، و بر بلا شکیبایی نتوانم، و تاب تحمّل درویشی ندارم. پس روزی ام را از من مگیر و مرا به آفریدگانت وامگذار. تو خود حاجتم را برآور و خود مرا کفایت کن.

 

+ 9 تیر ماه 99، روز دوشنبه:

(دعای بیست و دوم / از دعای آن حضرت علیه السّلام است هنگام سختی و رنج و مشکل شدن کارها)

1 خدایا، مرا در اصلاح نفسِ خویش به کاری فرمان داده ای که خود در انجام دادن آن از من تواناتری، و قدرت تو بر آن کار و بر من، از قدرت من افزون تر است. پس مرا چنان نیرویی ده که با آن به کاری مشغول شوم که تو را از من خشنود می سازد، و خشنودی خود را در حال تن درستی [نه در گرفتاری و سختی] از من بخواه.

 

+ 8 تیر ماه 99، روز یکشنبه:

13 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و مرا همنشین و مددکار ایشان قرار ده. بر من منّت گذار که با اشتیاق به سوی تو آیم و کمر به کاری بندم که دوست می داری و مایه ی خرسندی توست، که تو بر هر کار توانایی و برآوردن این خواسته ها برای تو آسان است.

 

+ 7 تیر ماه 99، روز شنبه:

12 بار منّت هیچ گنهکار و کافر را بر دوش من مگذار، و چنان کن که آنان را بر من حقّ نعمتی نباشد و من به آنان محتاج نگردم، بلکه آرامش جان و دلبستگی و بی نیازی و کفایت کارِ من تنها به دستِ تو و بندگان نیکوکارت باشد.

 

+ 6 تیر ماه 99، روز جمعه:

11 در این جهان، پرهیزگاری را توشه ی راهم ساز، و چنان کن که سرانجام این راه رحمتِ تو باشد، و تنها در آنچه خشنودی تو در آن است وارد شوم، و بهشت تو جایگاه من گردد. مرا نیرویی ده که بار خشنودی تو را به دوش کشم، و چنان کن که تنها به سوی تو بگریزم و به آنچه نزد توست رغبت ورزم، و در دلم انداز که از مردمانِ بدکردار بترسم، و نصیبم کن که با تو و دوستان تو و بندگان فرمانبرت خو بگیرم.

 

+ 5 تیر ماه 99، روز پنجشنبه:

10 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و قلبم را برای محبّت خود تهی گردان، و به یاد کرد خود وادار، و با بیم خویش از ورطه ی گناه بیرون آر، و میلش را به سوی خود نیرومند ساز، و آن را به طاعت خود راغب فرما، و در راهی که پیش تو محبوب تر است، به سوی خود روان گردان، و چنان کن که تا زنده ام، تنها به آنچه تو داری رغبت نماید.

 

+ 4 تیر ماه 99، روز چهارشنبه:

9 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و توفیقم ده که در همه حال از تو به نیکی سخن گویم و به ستایشت کمر بندم و سپاسگزار تو باشم، تا به آنچه از دنیا به من عطا کرده ای دلخوش نگردم، و برای آنچه از من دریغ داشته ای، اندوهگین نشوم. قلبم را جامه ی تقوا بپوشان و تنم را به کاری که بر من می پسندی بگمار، و مرا در برابر آنچه به من روی آورَد، به فرمانبرداری خود مشغول بدار، تا آنچه را تو دشمن می داری، دوست نپندارم، و آنچه را مایه ی خشنودی توست، دشمن ندارم.

 

+ 3 تیر ماه 99، روز سه شنبه:

8 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و چنان مکن که در برابر آنچه به من عطا کرده ای، به یادت نباشم، و در برابر آنچه به من بخشیده ای، از احسانت غفلت ورزم، و از اجابت دعایم، اگرچه تأخیر افتد، ناامید شوم؛ در هر حال که باشم، در خوشی یا ناخوشی، در سختی یا آسایش، در عافیت یا بلا، در توانگری یا تنگ دستی، در بینوایی یا بی نیازی.

 

+ 2 تیر ماه 99، روز دوشنبه:

7 ای معبود من، شب را به روز می آورم و روز را به شب می رسانم در حالی که بنده ی زبون تو هستم، و جز به یاری تو سود و زیانی به خود نتوانم رساند، و با این سخن علیه نَفسِ خود گواهی می دهم و به بیچارگی ام اعتراف می کنم، پس آنچه را به من وعده فرموده ای، برآورده ساز، و هر چه را به من عطا کرده ای، به کمال رسان، که من بنده ی تهی دستِ زارِ ناتوانِ رنجورِ بی سر و پایِ خوارِ فقیرِ ترسانِ پناهنده یِ تواَم.

 

+ 1 تیر ماه 99، روز یکشنبه:

6 تا فرمان تو هست، مرا فرمانی نیست. حکم تو بر من جاری است. قضای تو در حقّ من، عینِ عدالت است و مرا یارای خروج از تحت سلطه ی تو نیست و نمی توانم قدرتت را نادیده انگارم، و نتوانم جلب دوستی تو کنم و به خشنودی ات برسم، و به آنچه نزد توست نائل شوم، مگر به طاعت و رحمت فراوانت.

 

+ 31 خرداد ماه 99، روز شنبه:

5 خدایا، اگر تو روی بزرگوار خود را از من برگردانی، یا فضل بسیارت را از من دریغ فرمایی، یا روزی ات را از من بازداری، و یا رشته ی پیوند خود را از من بگسلی، باز هم برای رسیدن به هر یک از آرزوهایم راهی جز تو نمی یابم، و به آنچه نزد توست، جز به یاری تو رسیدن نتوانم، که من بنده ی تو هستم و در اختیارت، و موی پیشانی ام چون زمام من در دست توست.

 

+ 30 خرداد ماه 99، روز جمعه:

4 ای معبود من، این سبب ها به دستِ قدرت توست، و سرانجام هر گریز و فراری جز آستانِ تو نیست. پس بر محمّد و خاندانش درود فرست و گریز مرا پناهی فراهم کن و خواسته ام را برآورده ساز.

 

+ 29 خرداد ماه 99، روز پنجشنبه:

3 ای معبود من، جز پروردگار کسی پرورده ی خود را پناه ندهد، و پیروز است که انسان شکست خورده را امان تواند داد، و تنها جوینده است که می تواند از گریخته دستگیری کند.

 

+ 28 خرداد ماه 99، روز چهارشنبه:

2 حالی که تو مرا بیم می دهی، چه کسی از تو در امانم می دارد، و حالی که تو به تنهایی ام می افکنی، چه کسی به یاری ام برمی خیزد، و حالی که تو ناتوانم می خواهی، چه کسی مرا توانا می گردانَد.

 

+ 27 خرداد ماه 99، روز سه شنبه:

(دعای بیست و یکم / از دعای آن حضرت علیه السّلام است آنگاه که امری ایشان را اندوهگین می ساخت یا خطاها او را محزون و متأثّر می کرد.)

1 خدایا، ای کارساز بنده ی تنها و ناتوان، و ای نگه دارنده ی ما از هرچه سهمناک و وحشت زا. گناهان به تنهایی ام کشانیده و هیچ یاور و همراهی برایم نمانده است. در برابر خشم تو ناتوان شده ام و کسی مددکار من نیست. ترس دیدار تو به جانم افتاده و تسکین دهنده ای برای آن نمی یابم.

 

+ 26 خرداد ماه 99، روز دوشنبه:

30 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست؛ مانند برترین درودها که پیش از او بر کسی از آفریدگانت فرستاده ای، یا پس از او بر کسی از آفریدگانت خواهی فرستاد، و ما را در دنیا و آخرت نیکی عطا فرما، و به رحمت خود، ما را از عذاب آتش نگاه دار.

 

+ 25 خرداد ماه 99، روز یکشنبه:

29 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و مرا هنگام غفلت به یاد خویش انداز، و در روزهای فرصت، به فرمانبری خود به کارم گیر، و برای رسیدن به محبّت خود، راهی آسان پیش پایم گذار، و با آن، خیر این جهان و آن جهانِ مرا کامل گردان.

 

+ 24 خرداد ماه 99، روز شنبه:

28 خدایا، عمرم را با بخشایش خود به پایان بَر، و آرزویم را در امید بستن به رحمت خود محقّق فرما، و راهم را در رسیدن به خشنودی خود آسان ساز، و کردارم را در همه حال نیکو گردان.

 

+ 23 خرداد ماه 99، روز جمعه:
27 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و مرا تن درستی ده تا بندگی کنم، و آسودگی بخش تا دل از این جهان بردارم، و دانشی عنایت کن که با عمل همراه گردد، و پارسایی ای ده که با میانه روی توأم باشد.

 

+ 22 خرداد ماه 99، روز پنجشنبه:

26 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و عزّت و آبرویم را با توانگری حفظ فرما، و منزلتم را با تنگ دستی به خواری میفکن تا از روزی خواهانت روزی بخواهم و دست نیاز به سوی مردمان فرومایه پیش آورم، و آن گاه به ستایش کسی که به من چیزی بخشیده فریب خورم و به نکوهش آن که چیزی از من دریغ داشته مبتلا گردم، حال آن که تنها تویی که می بخشی و نمی بخشی.

 

+ 21 خرداد ماه 99، روز چهارشنبه:

25 خدایا، آنچه را خواستارم، به قدرت خود روا گردان، و از آنچه بیمناکم، به عزّت خویش در امانم دار.

 

+ 20 خرداد ماه 99، روز سه شنبه:

24 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و رنج کسبِ معاش را از من بردار، و از جایی که گمان نمی برم، مرا روزی ده، تا به جایِ عبادت تو به جست و جوی روزی نپردازم و از عواقب آن بر دوش خود باری گران فراهم نسازم.

 

+ 19 خرداد ماه 99، روز دوشنبه:

23 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و مرا از اسرافکاری باز دار، و روزی ام را از بلای تباهی ایمن دار، و دارایی ام را برکت ده و بر آن بیفزای، و در کار انفاق راه درستِ نیکی کردن را به من بنمای.

 

+ 18 خرداد ماه 99، روز یکشنبه:

22 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و بر سرم تاج بی نیازی بگذار، و مرا نیکویی در کارها و سرپرستی امور عنایت کن و هدایت صادقانه ببخش. مرا به روزیِ بسیار و زندگی راحت میازمای، و گذران زندگی ام را بَر من سخت و بغرنج مساز. دعایم را اجابت نشده به من برمگردان، که من برای تو همتایی نمی دانم و با وجود تو دیگری را نمی خوانم.

 

+ 17 خرداد ماه 99، روز شنبه:

21 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و به لطف خود، آسیب حوادث را از من به دور دار، و با نعمت های خود مرا بپروران، و به کرم خویش اصلاحم فرما و دردم را چاره ساز، و در سایه ی امن خود پناهم ده، و جامه ی خشنودی خود بر من بپوشان، و چون کارها بر من پوشیده و مشکل شود، توفیقم ده که درست ترینشان را انجام دهم، و چون امور به یکدیگر در هم آمیزند، پاکیزه ترین آنها را به من بنما، و چون مذاهب و ملل به ناسازگاری در افتند، مرا به آن مذهب که بیش تر مایه ی خشنودی توست، راهنمایی کن.

 

+ 16 خرداد ماه 99، روز جمعه:

20 خدایا، چون غمگین شوم، تو همه چیز منی، و چون محروم گردم، امید و آرزویم تویی، و چون مصیبتی به من رو کند، به درگاه تو زاری کنم، و هرچه از دستِ من رود، پیش تو باقی است، و هرچه تباه شود، به صلاح آوردن آن با توست، و هرچه ناپسند تو باشد، آن را دگرگون می سازی. پس بر من منّت گذار و پیش از رسیدن بلا، تن درستی ام ده، و پیش از آن که نیاز خواهم، توانگرم فرما، و پیش از آن که گمراه شوم، راه راستم بنما. رنج آزار بندگان را از من بردار، و آسایش روز رستاخیز را به من ببخش، و نیکیِ هدایت را به من ارزانی کن.

 

+ 15 خرداد ماه 99، روز پنجشنبه:

19 خدایا، نفسِ مرا برای خود خالص گردان و از نفس من؛ آنچه صلاح او در آن است، برای خود باقی گذار؛ زیرا نفسِ من، اگر تو بازش نداری، هلاک و نابود است.

 

+ 14 خرداد ماه 99، روز چهارشنبه:

18 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و مرا از میانه روی بهره مند فرما، و در زمره ی استواران درآور، و از راهنمایان راهِ هدایت و پایداری قرار ده، و در شمار بندگان نیکوکار خود وارد ساز. رستگاری روز قیامت را روزیِ من کن و از کمینگاه دوزخ به سلامت عبورم ده.

 

+ 13 خرداد ماه 99، روز سه شنبه:

17 خدایا، مرا به والاترین راه رهنمون باش و چنان کن که بر دین تو بمیرم و بر دین تو زنده شوم.

 

+ 12 خرداد ماه 99، روز دوشنبه:

16 خدایا، زبانم را به هدایت گویا کن، و پرهیزگاری را به من الهام فرما، و مرا به هر کاری که پاکیزه تر است موفّق بدار، و به هرچه پسندیده تر است برگمار.

 

+ 11 خرداد ماه 99، روز یکشنبه:

15 خدایا، بر آستانِ آمرزشت قدم نهادم و آهنگِ بخشایش تو کردم و به گذشتِ تو مشتاقانه روی آوردم و به احسان تو مطمئن گشتم، حال آن که هیچ ندارم تا سبب آمرزش تو شود، و در کردارم چیزی نیست که در خور بخششِ تو باشد. و چون بدین گونه خویشتن را محکوم کرده ام، دیگر جز احسانِ تو هیچ نخواهم داشت. پس بر محمّد و خاندانش درود فرست و بر من تفضّل فرما.

 

+ 10 خرداد ماه 99، روز شنبه:

14 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و چنان کن که بر من ستم نرود، زیرا تو می توانی آن ستم را از من بازداری؛ و من بر کسی ستم نکنم، زیرا تو می توانی مرا از ستمگری نگاه داری؛ و هرگز به گمراهی نیفتم، زیرا تو می توانی مرا به راه هدایت اندازی؛ و هرگز فقیر نشوم، زیرا گشایش کارم از توست، و هرگز گردن کشی نکنم، که هرچه دارم از توست.

 

+ 9 خرداد ماه 99، روز جمعه:

13 خدایا، هر آرزو و گمان و رشک که شیطان در دلم می افکند، تو آن را یاد کرد بزرگیِ خود و اندیشه در قدرت خود و تدبیر بر ضدّ دشمنت قرار ده، و چنان کن که هر ناسزا و یاوه و دشنام ناموسی، یا گواهی ناحق، یا غیبت مؤمنی که حضور ندارد، و یا ناسزا به شخص حاضر و مانند آن که بر زبانم جاری می شود، سخنی در ستایش تو و افزونی در مدح تو و بزرگداشت همواره ی تو و سپاس نعمت های تو و اعتراف به احسان تو و شمارش بخشش های تو باشد.

 

+ 8 خرداد ماه 99، روز پنجشنبه:

12 خدایا، چنان کن که هنگام ضرورت با نیروی تو بر دشمن بتازم، و هنگام نیاز، نیازخواه تو باشم، و هنگام تنگ دستی، پیش تو زاری کنم، و مرا به فتنه مینداز که هنگام ناچاری از کسی جز تو یاری خواهم، و هنگام درویشی پیش دیگران به خواهش فروتن گردم و هنگام ترس در پیشگاهِ غیرِ تو به زاری افتم، تا آن جا که سزاوار گردم مرا به حال خود واگذاری و احسان خویش را از من دریغ کنی و روی از من بگردانی. ای مهربان ترین مهربانان.

 

+ 7 خرداد ماه 99، روز چهارشنبه:

11 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و هنگام پیری فراخ ترین روزی ات را به من ارزانی کن، و چون درمانده شوم، نیرومندترین نیروی خود را به من ده، و مرا در عبادت خود به کسالت دچار مکن، و مپسند که راه تو را نادیده انگارم و بر خلاف دوستی ات گام بردارم و با آنان که از تو بریده اند، پیوند خورم، و از آنان که به تو پیوسته اند، پیوند بُرَم.

 

+ 6 خرداد ماه 99، روز سه شنبه:

10 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و مرا به زیور شایستگان بیارای و به جامه ی پرهیزگاران بپوشان: در گستردن عدل و داد، و فرو خوردن خشم، و میراندن آتش دشمنی، و به هم پیوستن دل های پراکنده، و اصلاح حال مردمان و برداشتن نزاع ها، و برملا کردن پسندیده ها، و پوشاندن کارهای ناپسند، و نرمخویی و فروتنی و خوش رفتاری و بردباری و خوش رویی، و پیشی جُستن در فضیلت ها، و گرویدن به شیوه ی احسان، و سرزنش نکردن دیگران، و بخشش نکردن به کسی که سزاوار بخشش نیست، و گفتن سخن حق، اگر چه دشوار باشد، و اندک شمردن کردار و گفتار نیکِ خود، اگر چه بسیار باشد، و بسیار شمردن کردار و گفتار بدِ خویش، اگر چه اندک باشد. [ای معبود من] این صفات را در من به کمال رسان، به وسیله ی طاعتِ پیوسته و همراهی با جماعت مؤمنان و دوری گزیدن از بدعتگذاران و پیروانِ اندیشه های ساختگی.

 

+ 5 خرداد ماه 99، روز دوشنبه:

9 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و مرا بر آن دار که با کسی که در حقّ من محبّت را به خیانت آلوده دوستی خالصانه کنم و به آن کس که از من کناره می گیرد، پاسخ نیک دهم، و به کسی که مرا محروم می کند، بخشش نمایم، و کار کسی را که از من می بُرَد، با آشتی تلافی کنم، و کسی را که درباره ی من غیبت می کند، به نیکی یاد آورم، و خوبی را سپاس گویم، و از بدی چشم برگیرم.

 

+ 4 خرداد ماه 99، روز یکشنبه:

8 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و مرا در برابر آن کس که بر من ستم می کند، توانایی ده، و در مقابل آن کس که با من به ستیز برخاسته، زبانِ گویا بخش، و بر آن که با من دشمنی می ورزد، پیروزی ده، و در برابر آن کس که مرا می فریبد، چاره سازی عنایت کن، و در برابر آن کس که مرا زبونِ خود می خواهد، نیرومند گردان. توانم ده که دروغ آن کس را که بر من عیب می گیرد، آشکار کنم، و از دستِ آن کس که در پی آزار من است، رهایی یابم، و توفیقم ده تا از کسی فرمانبری کنم که مرا به راه راست می برد، و در پیِ کسی روم که مرا به جادّه ی خیر و صلاح می کشد.

 

+ 3 خرداد ماه 99، روز شنبه:

7 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و کینه ی دشمنان مرا به مهر مبدّل کن، و رشک ستمکاران را به محبّت، و بدگمانی بندگان شایسته را در حقِّ من به اطمینان، و دشمنی نزدیکان را به دوستی، و پیوند گسستنِ خویشان را به پیوستن و نیکوکاری، و روی برتافتنِ نزدیکان را به یاری کردن، و دوستی دوستانِ دروغین را به عشق خالصانه، و ناسازگاری رفیقان را به معاشرت نیک، و تلخیِ ترس از ستمگران را به شیرینیِ ایمن ماندن از ستم ایشان.

 

+ 2 خرداد ماه 99، روز جمعه:

6 خدایا، هر خوی ناپسند مرا پسندیده، و هر عیب مرا که موجب سرزنش من است نیکو گردان، و هر فضیلت کامل نگشته ی مرا به کمال رسان.

 

+ 1 خرداد ماه 99، روز پنجشنبه:

5 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و مرا از روشی پسندیده برخوردار نما که هرگز از آن کناره نجویم، و به راهی راست رهنمون گردان که از آن روی نگردانم و مرا نیّتی درست ارزانی کن که در آن شک نکنم، و تا آن زمان زنده ام بدار که به طاعت تو مشغولم، و چون روزگارم چراگاه شیطان شود، جانم را بگیر، پیش از آن که بیزاری تو بر من بتازد و خشم تو بر من قوی و محکم گردد.

 

+ 31 اردیبهشت ماه 99، روز چهارشنبه:

4 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و مرا در چشمِ مردم به هیچ مرتبه بزرگ مدار، مگر آنکه به همان اندازه پیش خودم خوار گردانی، و مرا هیچ عزّت آشکار مبخش، جر آنکه به همان مقدار پیش خودم ذلّت نفس عنایت کنی.

 

+ 30 اردیبهشت ماه 99، روز سه شنبه:

3 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و بی نیازم کن از هر کار، که پرداختن به آن مرا از تو بازمی دارد. مرا به کاری وادار که فردا از آن خواهی پرسید، و چنان کن که روزهای عمرم در انجام دادن کاری سپری شود که مرا برای آن آفریده ای. بی نیازم گردان و روزی ام را فروان ساز. مرا با نگریستن به داراییِ مردم، به فتنه مینداز. عزیزم گردان و به خودپسندی دچارم مکن. مرا به بندگی و خاکساریِ درگاهت توفیق ده و چنان مکن که عبادت خویش را بزرگ پندارم و آن را تباه کنم. دست مرا وسیله ای کن که با آن به مردم نیکی رسد، و مخواه که با کدورتِ منّت نهادن آمیخته گردد. مرا از خلق های شایسته بهره مندی ده و از به خود نازیدن بر کنار دار.

 

+ 29 اردیبهشت ماه 99، روز دوشنبه:

2 خدایا، به لطف خود نیّت مرا تمام خالص گردان، و به آنچه نزد توست، یقینم را تصحیح نما، و به قدرت خود، کارهای تباه مرا بسامان کن.

 

+ 28 اردیبهشت ماه 99، روز یکشنبه:

(دعای بیستم / از دعای آن حضرت علیه السّلام است در خوی های نیک و اعمال پسندیده)

1 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و ایمان مرا به کمال مطلوب رسان، و یقین مرا برترین یقین گردان، و نیّت مرا به بهترین نیّت ها، و کار مرا به نیکوترین کارها منتهی گردان.

 

+ 27 اردیبهشت ماه 99، روز شنبه:

7 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و ما را از برکات آسمان ها و زمین برخوردار نما، که تو بر هر کار توانایی.

 

+ 26 اردیبهشت ماه 99، روز جمعه:

6 خدایا، مبادا سایه ی آن ابر بر ما بادِ گرم وزد، و سردی اش برای ما ناخجسته شود، و به جای باران بر سر ما سنگ ببارد و آبِ آن در کام ما تلخ و ناگوار آید.

 

+ 25 اردیبهشت ماه 99، روز پنجشنبه:

5 خدایا، بارانی برای ما بفرست که با آن آب از تپّه ها روان کنی، و چاه ها را پُر آب سازی، و رودها را به خروش آوری، و درختان را برویانی، و در همه ی شهرها ارزانی پدید آوری، و چارپایان و مردمان را توش و توان بخشی، و روزهای پاکیزه را برای ما کامل گردانی، و کِشت ما را برویانی، و پستان ها را پُر شیر سازی، و بر نیروی ما بیفزایی.

 

+ 24 اردیبهشت ماه 99، روز چهارشنبه:

4 خدایا، ما را از بارانی سیراب کن که فریادرسنده ی ما، رویاننده ی گیاه، فرا گیرنده و بسیار بارنده باشد، تا گیاهان نورُسته را خرّمی و بالندگی بخشی و گیاهانِ خفته را به پا داری.

 

+ 23 اردیبهشت ماه 99، روز سه شنبه:

3 تا با آن، زمینِ مرده را زنده کنی، و آنچه را از دست رفته است بازگردانی، و آنچه را روییدنی است برویانی، و روزی های مردم را وسعت دهی، از ابری انبوه و برهم نشسته، خوش گوار، بی رنج و تعب، در همه جا سایه گستر، پُر سر و صدا، امّا نه آن گونه که بارانش به ویرانی انجامد و برقش فریب و نیرنگ باشد.

 

+ 22 اردیبهشت ماه 99، روز دوشنبه:

2 میوه ها را برسان و بر بندگان خود منّت گذار، و سرزمین های مرده را به شکفتنِ شکوفه ها زنده ساز، و فرشتگانِ نویسنده را فرمان ده که با هر باران که می فرستی حاضر آیند؛ بارانی که سودمند و پیوسته و فراوان و گسترده و تُندبار است؛

 

+ 21 اردیبهشت ماه 99، روز یکشنبه:

(دعای نوزدهم / از دعای آن حضرت علیه السّلام است هنگام باران خواستن)

1 خدایا، ما را به باران زنده و سیراب گردان، و با آن بارانِ درشت و فراوان که از ابرهای بارنده فرو می ریزد و در همه جای زمین گیاهان زیبا و پُر طراوت می رویاند، رحمت خود را بر ما بگستران.

 

+ 20 اردیبهشت ماه 99، روز شنبه:

3 زیرا آنچه به نابودی انجامد، بسیار نیست، و آنچه سرانجامش جاودانگی است، اندک نباشد. و بر محمّد و خاندانش درود فرست.

 

+ 19 اردیبهشت ماه 99، روز جمعه:

2 اگر این تن درستی که یکسر از آن بهره مندم یا روز و شبم را با آن به سر می برم، بلایی پیوسته و وبالی پایدار به دنبال دارد، پس آنچه را واپس انداخته ای، پیش افکن، و آنچه را پیش افکنده ای، واپس فرست؛

 

+ 18 اردیبهشت ماه 99، روز پنجشنبه:

(دعای هجدهم / از دعای آن حضرت علیه السّلام است آنگاه که امر ناپسندی از او دفع می شد یا خواسته اش زود تحقق می یافت.)

1 خدایا، ستایش برای توست که سرنوشت مرا به نیکی رقم زدی و بلای خویش را از من بگرداندی. مبادا این تن درستیِ گذرایی که به من عنایت کرده ای، تنها بهره ی من از رحمت تو باشد، تا آنچه دوست می داشته ام مایه ی بدبختی ام شود، و دیگری با آنچه ناخوشایند من است به نیک بخشی رسد.

 

+ 17 اردیبهشت ماه 99، روز چهارشنبه:

16 خواسته ی ما را برآور، و آنچه را از گفتن آن غفلت ورزیده ایم، به ما ارزانی کن، و آنچه را از یاد برده ایم، برایمان محفوظ بدار، و بدین سان، ما را به پایه ی نیکان و مرتبه ی مؤمنان برسان. چنین باد ای پروردگار هستی ها.

 

+ 16 اردیبهشت ماه 99، روز سه شنبه:

15 خدایا، بر محمّد، واپسینِ پیغمبران و سرورِ فرستادگان، و خاندان پاک و پاکیزه اش درود فرست، و ما و خاندان و برادرانِ ما را و همه ی مردان و زنان مؤمن را از گزند آنچه از آن به تو پناه آورده ایم، در پناه آور، و ما را از بیم آنچه امانِ آن خواسته ایم، در امان دار.

 

+ 15 اردیبهشت ماه 99، روز دوشنبه:

14 خدایا، ما را در زمره ی دشمنان شیطان درآور، و از شمار دوستانش بیرون بَر، تا هر گاه ما را به سوی خود خوانَد، فرمانش نبریم، و هر گاه دعوتمان کند، پاسخش ندهیم، و کسی را که فرمانبر ماست، به دشمنی با او برانگیزیم، و آن کس را که پیروی ما کند، از پیروی او بترسانیم.

 

+ 14 اردیبهشت ماه 99، روز یکشنبه:

13 خدایا، سپاه او را در هم شکن، نیرنگش را تباه کن، پناهگاهش را ویران ساز، و بینی اش را به خاک مال.

 

+ 13 اردیبهشت ماه 99، روز شنبه:

12 خدایا، هر گِرِهی را که او می بندد، تو بگشا، و هر چه را او به هم می پیوندد، از هم بگسل، و هر تدبیری که می اندیشد، گسسته گردان، و از هر کار که آهنگ آن می کند، بازش دار، و هرچه را استوار می سازد، در هم شکن.

 

+ 12 اردیبهشت ماه 99، روز جمعه:

11 خدایا، این دعا را شامل حال همه ی کسانی کن که به پروردگاری ات گواهی می دهند، و از سَرِ اخلاص تو را یگانه می دانند، و آن گونه که شایسته ی بندگی توست با شیطان می ستیزند، و با دریافت علوم ربّانی، در مبارزه با او از تو یاری می خواهند.

 

+ 11 اردیبهشت ماه 99، روز پنجشنبه:

10 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و پدران و مادران و فرزندان و خاندان و خویشان و نزدیکان و همسایگان ما، مردان و زنان مومنشان، همه را به جایگاهی استوار و دژی محکم و پناهگاهی امن درآور، و در برابر شیطان سپرهای نگه دارنده بر آنان بپوشان، و برای پیکار با او، به آنان شمشیرهای برنده عطا کن.

 

+ 10 اردیبهشت ماه 99، روز چهارشنبه:

9 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و شیطان را بر ما چیره مگردان، و امید او را از ما ببُر، و آزمندی او را در گمراه کردن ما بی نتیجه گذار.

 

+ 9 اردیبهشت ماه 99، روز سه شنبه:

8 خدایا، دل های ما را از انکارِ کردارِ ابلیس آکنده ساز، و لطفی کن تا رشته های نیرنگ او را پاره کنیم.

 

+ 8 اردیبهشت ماه 99، روز دوشنبه:

7 خدایا، هر باطلی را که شیطان در چشم ما می آراید، به ما بشناسان، و چون شناساندی، ما را از آن بازدار و بیاموزان که چگونه با او نیرنگ بازیم و با چه وسیله با وی به نبرد پردازیم. از خواب غفلت بیدارمان کن تا به او نگراییم، و به توفیق خود ما را در پیکار با او یاری فرما.

 

+ 7 اردیبهشت ماه 99، روز یکشنبه:

6 خدایا، در دل های ما راه ورودی برای شیطان مگذار، و جایی از وجود ما را جایگاه او قرار مده.

 

+ 6 اردیبهشت ماه 99، روز شنبه:

5 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و به اندازه ی گمراهی شیطان، ما را هدایت ارزانی کن، و در برابر تلاش او برای بیراه کردن ما، ره توشه ی پرهیزگاری نصیبمان فرما، و برخلاف جادّه ی تباهی او، ما را به راه تقوا درآور.

 

+ 5 اردیبهشت ماه 99، روز جمعه:

4 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و شیطان را به دشمنانت سرگرم ساز، و به هواداری خود ما را از گزند او حفظ فرما، و نیرنگ او را دفع نما، و چنان کن که به ما پشت کند و بگریزد و نشان او از ما بریده شود.

 

+ 4 اردیبهشت ماه 99، روز پنجشنبه:

3 خدایا، به نیروی عبادت خود، او را از گردِ ما بران، و به پایداری ما در راه دوستی ات خوارش گَردان، و میان ما و او پرده ای قرار ده که دریدن آن نتواند، و سدّی چنان استوار که راه شکافتنش را نداند.

 

+ 3 اردیبهشت ماه 99، روز چهارشنبه:

2 و طمع ورزیدن او در این که ما را از جادّه ی طاعت تو بازگرداند و به نافرمانی تو خوارمان سازد. پناه می بریم به تو که آنچه را شیطان در چشم ما می آراید زیبا ببینیم و آنچه را زشت جلوه می دهد گران پنداریم.

 

+ 2 اردیبهشت ماه 99، روز سه شنبه:

(از دعای آن حضرت علیه السلام است آنگاه که از شیطان یاد می شد، پس از شرّ او به خدا پناه می برد)

1 خدایا، پناه می بریم به تو از وسوسه های شیطانِ رانده شده و فتنه ها و فتنه انگیزی های او و تکیه کردن بر دروغ ها و نویدها و فریب های او و افتادن به دام های او

 

+ 1 اردیبهشت ماه 99، روز دوشنبه:

34 این خواسته ها، بیش از توان تو نباشد، و با وجود قدرت تو دشوار نیاید، و در کنار حلم و بردباری ات، بر تو مشقت نیندازد، و با آن بخشش های بزرگ که آیات قرآنت دلیل بر آنهاست، تو را به زحمت نیفکند، که تو هر چه خواهی، همان کنی، و هر چه اراده کنی، به همان فرمان دهی. و تو بر هر کار توانایی.

 

+ 31 فروردین ماه 99، روز یکشنبه:

33 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و مرا از گناهان در امان دار، و به فرمانبرداری خود وادار، و توفیقم ده که به نیکی از بیراهه ی معصیت به راه طاعت بازگردم. با آبِ توبه پاکم ساز و یاری ام ده که گناه نکنم، و به تن درستی حال و روزم را بهتر کن، و شیرینی آمرزشت را به من بچشان، و مرا آزاد کرده ی بخشایش و رحمت خود گردان، و از خشمِ خود برای من امان نامه ای بنویس، و از مژده ی این نعمت ها در این جهان، پیش از رفتن به آن جهان، شادمانم ساز؛ مژده ای که آن را بشناسم، و برای من در آن نشانه ای بگذار که به آن آگاه شوم.

 

+ 30 فروردین ماه 99، روز شنبه:

32 معبود من، اکنون که بر گناهم پرده افکنده ای و رسوایم نساخته ای و به کَرَم خود با من مدارا نموده ای و در کیفر کردنم شتاب نکرده ای و به لطف خود با من بردبار بوده ای و نعمت خود را دگرگون و زلالِ احسان خویش را تیره نگردانده ای، بر زاری های دراز و بیچارگی های سخت و بدحالی های من رحمت آور.

 

+ 29 فروردین ماه 99، روز جمعه:

31 اگر آن گاه که شایسته ی آمرزش تو شوم، مرا بیامرزی، و آن گاه که سزاوار بخشایش تو گردم، ببخشایی، همانا این آمرزش و بخشایش نه از آن روست که من در خورِ آنم؛ زیرا سزای من، آن گاه که نافرمانی تو کردم، آتش بود. پس اگر عذابم کنی، بر من ستم نورزیده ای.

 

+ 28 فروردین ماه 99، روز پنجشنبه:

30 ای معبود من، اگر چندان بگریم که رستنگاه مژگانم فرو افتد، و چندان زاری کنم که صدایم بگیرد، و چندان بر درگاهت بایستم که پاهایم آماس کند، و چندان پیش تو کمر خم کنم که استخوان های پشتم به درآید، و چندان به سجده روم که حدقه چشمانم به در آید، و در همه ی عمر جز خاک زمین نخورم، و پیوسته تا واپسین روز آبِ خاکستر نوشم، و در این میان، چندان نام تو بر زبان آورم که از گفتن بازمانم و آن گاه از شرم تو چشم به آسمان برندارم، باز هم سزاوار آن نخواهم بود که حتّی یک گناه از گناهانم را بیامرزی.

 

+ 27 فروردین ماه 99، روز چهارشنبه:

29 خدایا، این گردن من است که گناهان آن را در حلقه ی بندگی درآورده؛ پس بر محمّد و خاندانش درود فرست و با بخشایش خود رهایش گردان. و این پشتِ من است که زیر بار خطاها سنگین شده؛ پس بر محمّد و خاندانش درود فرست و به فضل خود از بار خطاهایم بکاه.

 

+ 26 فروردین ماه 99، روز سه شنبه:

28 بدین کلمات، خویشتن را سرزنش می کنم؛ زیرا به مهربانی تو که سامان کار گنهکاران بسته بدان است، امیدوارم، و به رحمت تو که وسیله ی آزاد کردن خطاپیشگان است، دل بسته ام.

 

+ 25 فروردین ماه 99، روز دوشنبه:

27 ای معبود من، گناهم بیش تر، و آنچه از من بر جای مانده زشت تر، و کردارم بدتر است. در گرایش به باطل بی باک ترم، و در فرمانبرداری از تو بیداری ام ناچیزتر است، و در برابر هشدارهای تو آگاهی و مراقبتم کم تر از آنکه کاستی های خود را برایت شماره کنم، یا به یادآوری گناهانم قدرت یابم.

 

+ 24 فروردین ماه 99، روز یکشنبه:

26 و شگفت آورتر از این، بردباری توست درباره ی من، و درنگ توست در زود عقاب کردن من؛ و این، نه از آن روست که من پیش تو آبرو و عزّتی دارم، بلکه تنها مدارای توست با من و فزون بخشی تو بر من، تا از آن نافرمانی ای که تو را به خشم می آورَد، پیشگیری کنم، و از آن گناهان که فرسوده ام سازد، دست بردارم؛ و هم از آن روست که تو بخشودن گناه مرا از عقوبت کردنم به سبب آن، دوست تر داری.

 

+ 23 فروردین ماه 99، روز شنبه:

25 پاک و منزّهی تو. چه شگفت آور است که من به زیانِ خود گواهی می دهم و کارهای نهان خود را برمی شمارم.

 

+ 22 فروردین ماه 99، روز جمعه:

24 و در همان حال، یقین دارم که سرانجام دعوت تو بهشت است، و فرجام دعوت او دوزخ.

 

+ 21 فروردین ماه 99، روز پنجشنبه:

23 حال ای معبود من، چه کسی به رستگاری خویش از من نادان تر، و به نصیب خود از من غافل تر، و به سامان بخشیِ نفس امّاره از من بی اعتناتر است که آن روزی ارزانی شده ات را خرج گناهی می کنم که مرا از آن بر حذر داشته ای؟ و چه کسی بیش از من در گرداب باطل غوطه ور و به زشتکاری گراینده تر است که چون بر سر دو راهیِ دعوت تو و فراخوانِ شیطان می ایستم، با دیده ی باز و آگاهانه در پی دعوت شیطان می روم، بی آن که دشمنی او با خودم را فراموش کرده باشم؟

 

+ 20 فروردین ماه 99، روز چهارشنبه:

22 آن گاه، این همه، مرا از ادامه ی آن کارهای ناپسند که خود می دانی، باز نداشت.

 

+ 19 فروردین ماه 99، روز سه شنبه:

21 پس، ای معبود من، ستایش برای توست. چه بسیار عیب ها که از من پوشیده ای و رسوایم نکرده ای، و چه بسیار گناهان مرا که نهان داشته ای و بدانها شهرتم نداده ای، و چه بسیار آلودگی ها که بدانها آلوده گشته ام و تو از آنها پرده برنگرفته ای و نشان بدنامی بر گردنم نیفکنده ای و زشتی های آن آلودگی ها را بر همسایگان عیب جوی من و رشکبران نعمتی که به من داده ای، آشکار نساخته ای.

 

+ 18 فروردین ماه 99، روز دوشنبه:

20 و این همه، برای آن است که من از کردار بدِ خود شرمنده ام، و از بس به درگاه تو نالیده ام، صدایم بند آمده، زبانم یاری نمی کند که با تو به راز و نیاز سخن گویم.

 

+ 17 فروردین ماه 99، روز یکشنبه:

19 ای معبود من، می بینی که چگونه از ترس تو اشکم روان است و قلبم از بیم تو پریشان، و اندامم از شکوه تو لرزان.

 

+ 16 فروردین ماه 99، روز شنبه:

18 تویی که خود را به رحمت ستوده ای. پس بر محمّد و خاندانش درود فرست و بر من رحمت آور. و تویی که خود را بخشنده نامیده ای، پس گناهم را ببخشای.

 

+ 15 فروردین ماه 99، روز جمعه:

17 ای خدای من، پس بر محمّد و خاندانش درود فرست و از من روی مگردان که من رو به سوی تو آورده ام، و از رحمت خود بی نصیبم مکن که دل به امید تو بسته ام، و دست رد بر سینه ام مزن که بر درگهت به خدمت ایستاده ام؛

 

+ 14 فروردین ماه 99، روز پنجشنبه:

16 ای خدای من، آن را که جز تو بخشنده ای نمی یابد، نومید مگردان، و آن را که جز از تو، از هیچ کس دیگر بی نیازی نخواهد، وامگذار.

 

+ 13 فروردین ماه 99، روز چهارشنبه:

15 ای معبود من، آیا بر کسی که می خواندت رحمت می آوری تا من در خواندن تو سخت بکوشم؟ آیا آن کسی را که به درگاهت زار می گرید می آمرزی تا من نیز اکنون به گریه آغازم؟ آیا از کسی که به خواری چهره بر خاکِ درت می ساید در می گذری؟ آیا کسی را که از بینوایی خود پیش تو گله می کند و تنها به تو امید بسته است، بی نیاز می سازی؟

 

+ 12 فروردین ماه 99، روز سه شنبه:

14 این منم که بار خطاها بر پشتم سنگینی می کند. این منم که گناهان، عمر و زندگانی ام را نابود کرده است. این منم که از روی نادانی نافرمانی ات کرده ام؛ حال آن که این گستاخی در حقِّ تو روا نبوده است.

 

+ 11 فروردین ماه 99، روز دوشنبه:

13 و من، ای معبودِ من، بنده ی تو هستم که به دعا فرمانش داده ای؛ پس می گوید: لبّیک و سعدیک. اینک این منم، ای پروردگار من، افتاده بر درگاهِ تو.

 

+ 10 فروردین ماه 99، روز یکشنبه:

12 تویی که در کیفر دادن سرکشان، اندازه نگه می داری.

 

+ 9 فروردین ماه 99، روز شنبه:

11 تویی که چون کسی را نعمتی ببخشی، پاداشی از او نخواهی.

 

+ 8 فروردین ماه 99، روز جمعه:

10 تویی که آفریدگان همه از رحمتت گشایش می یابند.

 

+ 7 فروردین ماه 99، روز پنجشنبه:

9 تویی که عطا و بخششت فزون تر از منع و بازداشتن است.

 

+ 6 فروردین ماه 99، روز چهارشنبه:

8 تویی که رحمتت پیشاپیش غضبت می رود.

 

+ 5 فروردین ماه 99، روز سه شنبه:

7 تویی که گذشت و عفوت بیش از کیفر دادن است.

 

+ 4 فروردین ماه 99، روز دوشنبه:

6 تویی که هر آفریده را از نعمت خود بهره و سهمی قرار دادی.

 

+ 3 فروردین ماه 99، روز یکشنبه:

5 تویی که به رحمت و دانش، هر چیزی را فرا گرفته ای.

 

+ 2 فروردین ماه 99، روز شنبه:

4 ای مونس مردم رمیده ی دور از دیار. ای غمگسار غم زدگان و شکسته دلان. ای فریادرس بی کسانِ بی یاور. ای یاور نیازمندانِ رانده شده.

 

+ 1 فروردین ماه 99، روز جمعه:

3 ای آن که خطاپیشگان از بیم تو با فریاد بگریند.

 

+ 29 اسفند ماه 98، روز پنجشنبه:

2 ای آن که درماندگان به یادکرد احسانِ تو امان جویند.

 

+ 28 اسفند ماه 98، روز چهارشنبه:

(دعای شانزدهم / از دعای آن حضرت علیه السلام است آنگاه که از گناهانش آمرزش می خواست یا در طلب گذشت از عیوبش تضرع می کرد.)

1 خدایا، ای آن که گنهکاران از رحمتِ تو یاری خواهند.

 

+ 27 اسفند ماه 98، روز سه شنبه:

7 تنها تویی که بی مزد و منّت احسان می کنی، و بی شایستگیِ ما، نعمت می دهی. بسیار بخشنده و احسان کننده ای، و دارای بزرگی و بزرگواری هستی.

 

+ 26 اسفند ماه 98، روز دوشنبه:

6 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و آنچه را خود برای من می پسندی، در چشمِ دلم آراسته گردان، و آنچه را خود بر سرم می آوری، بر من آسان ساز. مرا از پلیدی گناهان پیشین پاکیزه کن، و از گزند آنچه کرده ام، دور فرما. شیرینی تن درستی را در من پدید آور و گوارایی سلامت را به من بچشان، و چنان کن که چون از این بیماری به در روم، خود را به آمرزشت رسانم و بهبود حالم با گذشتِ تو از گناهانم پیوند خورد، و چون از چنبر اندوه رهایی یابم، در گستره ی رحمتت پای نهم و تن درستی ام با گشایش و آسایش از سوی تو همراه شود.

 

+ 25 اسفند ماه 98، روز یکشنبه:

5 و در این میان، چه بسیار کارهای پسندیده را که فرشتگان در کارنامه ی من بر قلم آوردند، بی آن که دلی در آن اندیشه کند و زبانی بدان سخن گوید و اندامی با آن به رنج افتد، بلکه هر چه بود، از فضل و بخشش و احسانِ تو بود در حقّ من.

 

+ 24 اسفند ماه 98، روز شنبه:

4 یا هنگام آن بیماری که مرا با آن پاک و خالص نمودی و آن را همچون نعمتی به من ارزانی کردی تا بار سنگین گناه را بر پشت من سبک گردانی و مرا از بدی هایی که در آن ها فرو رفته ام پاکیزه سازی و هشدارم دهی که توبه کنم و به یادم آوری که قدر نعمت پیشین را بدانم و زنگار گناه را از دلم بزدایم؟

 

+ 23 اسفند ماه 98، روز جمعه:

3 آیا هنگام تن درستی که روزی های پاکیزه ی خود را بر من گوارا ساخته بودی و مرا در طلب خشنودی و بخشش خود به نشاط آورده بودی و به فرمانبرداری خود توفیق می دادی و نیرو می بخشیدی،

 

+ 22 اسفند ماه 98، روز پنجشنبه:

2 ای معبود من، نمی دانم کدام یک از این دو حالت به شکرگزاری سزاوارتر است و ستایش در کدام یک از این دو هنگامه شایسته تر،

 

+ 21 اسفند ماه 98، روز چهارشنبه:

(دعای پانزدهم / از دعای آن حضرت علیه السّلام است آنگاه که بیمار می شد یا سختی و بلایی فرود می آمد.)

1 خدایا، ستایش برای توست به خاطر آن تن درستی که هماره از آن برخوردارم، و ستایش برای توست بر این بیماری که در تنم پدید آوردی.

 

+ 20 اسفند ماه 98، روز سه شنبه:

15 و مرا از خواسته ی ناپسند و نابردباری آزمندان در امان دار، و آن پاداش نیک را که برای من اندوخته ای و آن کیفر و عقاب را که برای دشمنِ من آماده کرده ای، در دلم نمایان کن، و آن را برای من دستاویزی قرار ده تا به مدد آن، به آنچه برایم مقدّر کرده ای، خرسند شوم، و به آنچه برایم برگزیده ای، اطمینان یابم. چنین باد، ای پروردگار هستی ها، که تنها تو دارای بخشش بزرگ هستی و تنها تو بر هر کار توانایی.

 

+ 19 اسفند ماه 98، روز دوشنبه:

14 خدایا، اگر خیر مرا در آن می بینی که گرفتن حقّ من و انتقام من از کسی که بر من ستم روا داشته است – تا روز جدایی حق از باطل و روز گرد آمدن مدّعیان حق به تأخیر افتد، پس بر محمّد و خاندانش درود فرست و مرا با نیّت درست و شکیباییِ پیوسته یاری فرما،

 

+ 18 اسفند ماه 98، روز یکشنبه:

13 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و چنان کن که قبول آنچه بر من مقدّر کرده ای، چه مرا سود دهد و چه زیان، برایم آسان باشد، و مرا به آنچه از من گرفته ای یا به من داده ای، خشنود گردان، و به راست ترین راه، هدایت فرما، و به درست ترین کارها وادار.

 

+ 17 اسفند ماه 98، روز شنبه:

12 خدایا، مرا به ناامیدی از دادگری خویش میازمای، و آن که را بر من ستم روا می دارد، به ایمن شدن از کیفر خود امتحان مکن، تا در ستمگری بر من پای فشارد و به زور حقّم را باز ستاند. به زودی آنچه را به ستمکاران وعده داده ای، برای او پیش آور، و به من بشناسان آن مژده ی اجابت که به درماندگان داده ای.

 

+ 16 اسفند ماه 98، روز جمعه:

11 خدایا، جز در پیشگاه تو دادخواهی نمی کنم، و از هیچ داوری جز تو یاری نمی خواهم؛ هرگز! پس بر محمّد و خاندانش درود فرست و دعایم را به اجابت رسان و دادخواهی ام را به تغییر حالِ من مقرون گردان.

 

+ 15 اسفند ماه 98، روز پنجشنبه:

10 خدایا، همچنان که نمی پسندی برای من ستم دیدگی را، مرا از اینکه ستم کنم نیز در امان بدار.

 

+ 14 اسفند ماه 98، روز چهارشنبه:

9 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و به جای آن ستم که او بر من کرده، بخشایش خود را نصیب من فرما، و به جای بدرفتاری هایش، بر من رحمت آور، که هر ناخوشایندی پیش ناخشنودی تو ناچیز، و هر مصیبتی با وجود خشم تو سهل و آسان است.

 

+ 13 اسفند ماه 98، روز سه شنبه:

8 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست، و هم اینک مرا بر دشمنم چنان یاوری کن که با آن طوفانِ خشمِ من فرو نشیند و کارِ انتقام من از او تمام شود.

 

+ 12 اسفند ماه 98، روز دوشنبه:

7 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و مگذار که او بر من ستم روا دارد، و مرا در برابر او به نیکی یاری فرما، و از پرداختن به کارهایی چون کارهای او و درافتادن به حال و روزی که او دارد، نگاه دار.

 

+ 11 اسفند ماه 98، روز یکشنبه:

6 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و به نیروی خویش آن را که بر من ستم کند و با من دشمنی ورزد، از ستم بازدار، و به قدرت خود، سرسختی اش را در هم شکن، و او را به گرفتاری هایش سرگرم ساز، و پیش دشمنانش ناتوان گردان.

 

+ 10 اسفند ماه 98، روز شنبه:

5 معبود من، تو می دانی که از فلانی فرزند فلان، چه بدی ها به من رسیده که تو خود همگان را از آنها باز داشته ای، و چه بی حرمتی ها نصیبم شده که تو خود از آنها نهی فرموده ای. این همه، از روی سرکشی است، به خاطر نعمتی که عطایش کرده ای، و از سر بی اعتنایی و بی پروایی در برابر کیفری که آن را به تأخیر انداخته ای.

 

+ 9 اسفند ماه 98، روز جمعه:

4 و از ستمگران دور است.

 

+ 8 اسفند ماه 98، روز پنجشنبه:

3 ای آن که مددکاری ات به ستم دیدگان نزدیک،

 

+ 7 اسفند ماه 98، روز چهارشنبه:

2 ای آن که برای دانستن حال و روز ایشان، به گواهیِ گواهان نیاز نداری.

 

+ 6 اسفند ماه 98، روز سه شنبه:

(دعای چهاردهم / از دعای آن حضرت علیه السّلام است آنگاه که به او ستم می شد یا از ستمکاران آنچه دوست نمی داشت می دید.)

1 ای آن که از رنج مردم جفادیده آگاهی.

 

+ 5 اسفند ماه 98، روز دوشنبه:

25 ای پروردگارِ من، خواهشم از تو این است که... [خواسته ی خود را به یاد می آوری و به سجده می روی و می گویی:] بخشش بسیار تو خاطرم را آسود و احسانت مرا به سوی تو راه نمود. پس تو را به خودت و به محمّد و خاندانش – که درود تو بر آنان باد – سوگند می دهم و از تو می خواهم که مرا دستِ تهی و ناامید برنگردانی.

 

+ 4 اسفند ماه 98، روز یکشنبه:

24 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست؛ درودی پیوسته و بالنده؛ بی گسست و بی پایان؛ و این درود را یاری رسانِ من و وسیله ی برآمدنِ حاجتم گردان، که تو وسعت دهنده و کریمی.

 

+ 3 اسفند ماه 98، روز شنبه:

23 و پیش از آن که از جای خود برخیزم، با آسان کردن سختی ها بر من، و با تقدیر نیکویی که در همه کارها برایم قرار داده ای، بر عهده بگیر که خواسته ام را روا کنی و نیازم را برآوری و مرا به مطلوبم برسانی.

 

+ 2 اسفند ماه 98، روز جمعه:

22 مرا از خودت ناامید مساز، و رشته ی پیوند من با خودت را مگسل، و در این نیاز که اکنون از تو می خواهم، و هر نیاز دیگر، مرا به دیگران حواله مکن.

 

+ 1 اسفند ماه 98، روز پنجشنبه:

21 خدایا، پس بر محمّد و خاندانش درود فرست و دعای مرا اجابت کن و به ندایم نزدیک باش و بر زاری های من رحمت آور و آوازم را بشنو.

 

+ 30 بهمن ماه 98، روز چهارشنبه:

20 خدایا، پس بر محمّد و خاندانش درود فرست و به لطف خود با من آن کن که بخشش بسیار تو را سزاوار است، و به عدل خود با من آن مکن که مرا شایسته است. من نخستین کسی نیستم که به تو روی آورد و تو او را نعمت دادی، حال آن که سزاوار رانده شدن بود، و نخستین کسی نیستم که دست خواهش به سویت دراز کرد و تو خواسته اش را برآوردی، حال آن که سزاوار ناامیدی بود.

 

+ 29 بهمن ماه 98، روز سه شنبه:

19 و دانستم که خواسته های فراوان من، پیش توانگری تو، کوچک است، و انبوه چشمداشتِ من از تو، در برابر رحمت های تو اندک؛ گنجایش لطفِ تو بیش از نیازِ خواهندگان است، و دستِ بخشش تو بالاتر از همه ی دستان.

 

+ 28 بهمن ماه 98، روز دوشنبه:

18 پس ای معبود من، با اشتیاقِ تمام به سویت آمدم، و با اعتماد، دست امید به دامانِ تو زدم،

 

+ 27 بهمن ماه 98، روز یکشنبه:

17 و گفتم: پاک و منزه است پروردگار من؛ چگونه می شود نیازمندی از نیازمندی چون خود حاجت خواهد و تهی دستی به تهی دستی چون خود رغبت نماید؟

 

+ 26 بهمن ماه 98، روز شنبه:

16 آن گاه به هشدار تو از خوابِ بی خبری به خود آمدم، و به توفیق تو، پس از لغزش برخاستم، و چون به راهم آوردی، دیگر زمین نخوردم و باز گردیدم،

 

+ 25 بهمن ماه 98، روز جمعه:

15 خدایا، مرا از تو خواسته ای است که خود از برآوردن آن ناتوانم و چاره جویی آن نتوانم، و نفسم مرا وسوسه می کند که برآوردن آن خواسته را از کسی خواهم که او، خود، نیاز از تو خواهد و در خواسته اش از تو بی نیاز نباشد؛ و این، خود لغزشی بود از لغزش های خطاکاران، و زمین خوردنی چون زمین خوردنِ گنهکاران.

 

+ 24 بهمن ماه 98، روز پنج شنبه:

14 و هر کس که حاجت خود نزد یکی از بندگان تو بَرَد و او را سبب کام یابیِ خویش پندارد، خود را در معرض ناامیدی گذاشته است و می سزد که از نعمتِ تو بهره ای نبرد.

 

+ 23 بهمن ماه 98، روز چهارشنبه:

13 هر که سامان کار اصلاح فقر و نیاز خویش را از تو بخواهد، و بخواهد به یاری تو، نداری و حاجت را از خود بگرداند بی شک، خواسته ی خود را در آن جا که باید، جست و جو کرده و از راهی درست به یافتن آن برآمده است.

 

+ 22 بهمن ماه 98، روز سه شنبه:

12 و آفریدگان را نیازمندِ خویش خوانده ای و آنان را سزاست که نیازمند تو باشند.

 

+ 21 بهمن ماه 98، روز دوشنبه:

11 خود را به بی نیازی از آفریدگانت ستوده ای، و تو سزاوار این بی نیازی هستی،

 

+ 20 بهمن ماه 98، روز یکشنبه:

10 ای آن که بسیاریِ دعای خواهندگان تو را نمی رنجاند.

 

+ 19 بهمن ماه 98، روز شنبه:

9 ای آن که رشته ی نیاز نیازمندان از تو بریده نمی شود.

 

+ 18 بهمن ماه 98، روز جمعه:

8 ای آن که هیچ دستاویزی قانون حکمتت را دگرگون نمی سازد.

 

+ 17 بهمن ماه 98، روز پنجشنبه:

7 ای آن که خواسته های بسیار، گنجینه های نعمتت را تهی نمی گرداند.

 

+ 16 بهمن ماه 98، روز چهارشنبه:

6 ای آن که تنها به تو روی آورند و از تو روی برنگردانند.

 

+ 15 بهمن ماه 98، روز سه شنبه:

5 ای آن که تنها به تو بی نیازی توان جست و از تو روی بی نیازی نیست.

 

+ 14 بهمن ماه 98، روز دوشنبه:

4 ای آن که زلالِ بخشش خود را به منّت نهادن نمی آلایی.

 

+ 13 بهمن ماه 98، روز یکشنبه:

3 ای آن که در برابر نعمت هایت عوض نمی خواهی.

 

+ 12 بهمن ماه 98، روز شنبه:

2 ای آن که توفیق رسیدن به خواسته ها نزد توست.

 

+ 11 بهمن ماه 98، روز جمعه:

(دعای سیزدهم / از دعای آن حضرت علیه السّلام است در نیاز خواهی به درگاه خدای تعالی)

1 خدایا، ای نهایت درخواست حاجت ها.

 

+ 10 بهمن ماه 98، روز پنجشنبه:

16 من بر خویشتن جز از عذابِ تو نمی ترسم، که تنها از تو باید بیم داشت و تنها از تو باید آمرزش خواست. بر محمّد و خاندانش درود فرست و نیازم را برآور و خواسته ام را برسان و گناهم را ببخشای و مرا از ترس در امان دار، که تو بر هر کاری توانایی و این همه بر تو آسان است. چنین باد ای پروردگار هستی ها.

 

+ 9 بهمن ماه 98، روز چهارشنبه:

15 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و گناه آنچه را بر من واجب کرده ای، بر من ببخشای، و مرا از کیفری که سزاوارِ آنم، بِرَهان، و از آنچه گناهکاران از آن می هراسند، آسوده بدار؛ زیرا تو بر چشم پوشی از گناه توانایی، و تنها به تو امیدِ خطاپوشی هست، و همگان تو را به وصف آمرزش می شناسند. خواسته ی خویش را تنها از تو می خواهم که گناهم را جز تو آمرزنده ای نیست. هرگز، هرگز!

 

+ 8 بهمن ماه 98، روز سه شنبه:

14 خدایا من از گردن کشی در برابرِ تو بیزاری می جویم و از پافشاری بر گناه به تو پناه می برم و از هر کوتاهی که کرده ام آمرزش می طلبم و بر آن کار که در آن فرو مانم از تو یاری می خواهم.

 

+ 7 بهمن ماه 98، روز دوشنبه:

13 می داند که آمرزش گناهان بزرگ، پیش تو کار سختی نیست، و درگذشتن از خطاهای سنگین بر تو دشوار نباشد، و بردباری در برابر تباهکاریِ آشکار ما تو را به زحمت نیندازد، و محبوب ترین بندگان تو آن کس است که در برابرِ تو سرکشی نکند و از پافشاری بر گناه بپرهیزد و پیوسته از تو آمرزش خواهد.

 

+ 6 بهمن ماه 98، روز یکشنبه:

12 من اینک به سوی تو برمی گردم؛ همچون کسی که از گذشته ی خود سخت پشیمان است و از بار گران معصیتی که بر دوش دارد، هراسان است، و از آنچه گرفتار آن شده، شرمسار و دل نگران است.

 

+ 5 بهمن ماه 98، روز شنبه:

11 من آن گهنکارترین گنهکارانی نیستم که آمرزیده ای؛ من از نکوهیده ترین کسانی نیستم که از تو پوزش خواسته اند و پذیرفته ای؛ و از ستمکارترین ستمکارانی نیستم که رو به سوی تو آورده اند و تو نیز [با رحمت خود] به ایشان رو کرده ای.

 

+ 4 بهمن ماه 98، روز جمعه:

10 ای آن که با گذشت نیکوی خود بر آفریدگان منّت نهاده ای. ای آن که بندگانت را به پذیرش توبه عادت داده ای و با توبه تبهکارانشان را به راه آورده ای. ای آن که به اندک کارِ نیک ایشان خرسند شوی و آن کار کم را پاداش بسیار دهی. ای آن که اجابت دعای بندگان را ضامن شده ای و با فضل و بخشش خود، به آنان پاداش نیک وعده فرموده ای.

 

+ 3 بهمن ماه 98، روز پنجشنبه:

9 از فروتنی بسیار و سر به زیر افکندن در پیشگاه تو قامتش خم گردیده و ترس از تو پاهایش را به لرزه در آورده و گونه هایش خیسِ اشک است، و در این حال، تو را می خواند که: ای مهربان ترین مهربانان، و ای مهربان ترین کسی که رحمت خواهان پیاپی سوی تو آیند و ای نزدیک تر کسی که مغفرت طلبان به تو نزدیک شوند و پیرامونِ تو گردش کنند. ای آن که بخشش تو از انتقامت بیش تر، و خشنودی تو از خشمت افزون تر است.

 

+ 2 بهمن ماه 98، روز چهارشنبه:

8 همان که گناهانش بزرگ و بزرگ تر شده و روزگار عمرش پشت کرده و سپری شده و چندان که می نگرد، زمان کار کردنش به سر آمده و زندگی اش رو به پایان نهاده است، و به یقین می داند که پناهی جز تو ندارد و از عذاب تو گریختن نتواند. پس با توبه روی به درگاهت آورده و آن را برای تو خالص گردانیده و با دلی پاک و پاکیزه در پیشگاهت ایستاده و با صدایی آرام و دگرگون تو را می خواند.

 

+ 1 بهمن ماه 98، روز سه شنبه:

7 ای خداوند پاک، از تو ناامید نخواهم شد، زیرا دَرِ بازگشت به سوی خود را به رویم گشوده ای. پس به درگاهت می نالم، چونان بنده ای ذلیل که بر خود ستم کرده و حُرمت پروردگارِ خود را شکسته است؛

 

+ 30 دی ماه 98، روز دوشنبه:

6 ای معبودِ من، آیا اقرارم به کارهای ناپسند در پیشگاه تو، مرا سود می دهد؟ و اعترافم به زشتکاری ها مرا از عذاب تو نجات می بخشد؟ یا در همین حال که هستم خشمِ خود را بر من واجب کرده ای، و هم اکنون که تو را می خوانم غضب خود را دامنگیرم ساخته ای؟

 

+ 29 دی ماه 98، روز یکشنبه:

5 اعتراف می کنم که در هنگام احسانِ تو جز خودداری از نافرمانی تو کاری نکرده ام، حال آن که هیچ گاه از نعمت های تو بی بهره نبوده ام.

 

+ 28 دی ماه 98، روز شنبه:

4 اینک ای معبود من، این منم که بر درگاه عزّتِ تو همچون بنده ای فرمانبردار و خوار ایستاده ام، و همچون بینوایی عیالوار، شرمسارانه دستِ خواهش دراز کرده ام.

 

+ 27 دی ماه 98، روز جمعه:

3 امّا بخشش و نیکی بسیار تو به کسی که روی به درگاهت آورَد و با خوش بینی به سوی تو آید، مرا به گفتن خواسته ام برمی انگیزد؛ چرا که هر احسانِ تو از سر تَفضّل است، و هر نعمتِ تو بی سابقه ی استحقاق.

 

+ 26 دی ماه 98، روز پنجشنبه:

2 فرمانی که داده ای و من در عمل به آن کندی کرده ام، کاری که مرا از آن بازداشته ای و من به انجام دادنِ آن شتاب ورزیده ام، نعمتی که به من ارزانی داشته ای و من در سپاس آن کوتاهی نموده ام، سه چیزی هستند که مرا بازمی دارند.

 

+ 25 دی ماه 98، روز چهارشنبه:

(دعای دوازدهم / از دعای آن حضرت علیه السلام است در اعتراف به گناه و درخواست توبه و بازگشت به خدای تعالی)

1 خدایا، سه چیز مرا بازمی دارد از این که خواسته ی خود را با تو در میان گذارم، و یک چیز مرا بر آن وامی دارد.

 

+ 24 دی ماه 98، روز سه شنبه:

5 تنها تویی که با هر کس تو را بخواند، مهر می ورزی، و به هر کس که تو را ندا دهد، جواب می گویی.

 

+ 23 دی ماه 98، روز دوشنبه:

4 و در آن روز که از رازهای پنهان بندگانت پرده برمی داری، پیش چشمِ همگان، پرده از گناهانِ ما برنداری.

 

+ 22 دی ماه 98، روز یکشنبه:

3 چون روزهای زندگی ما سپری شود و مدّت عمر ما به سر آید و فراخوانِ تو ما را فراخوانَد – همان که از اجابتش چاره و گریزی نیست – بر محمّد و خاندانش درود فرست و چنان کن که آنچه فرشتگانِ نویسنده برای ما رقم می زنند، به توبه ای مقبول خاتمه یابد، تا پس از آن ما را به سبب گناهی که کرده ایم و نافرمانی ای که بدان آلوده گشته ایم، باز نداری،

 

+ 21 دی ماه 98، روز شنبه:

2 اگر برای ما فراغتی مقدّر کرده ای، آن را فراغتی بی گزند و سالم قرار ده که وبال نیاورد و دل هایمان را نمیراند، تا فرشتگانی که گناهان ما را می نویسند، با کارنامه ای سفید و تهی از تیرگی های گناه از پیش ما به سوی تو برگردند، و فرشتگانی که کارهای نیک ما را می نویسند، شادمان از آنچه در کارنامه ی ما نوشته اند، پیش تو آیند.

 

+ 20 دی ماه 98، روز جمعه:

(دعای یازدهم / از دعای آن حضرت علیه السلام است در عاقبت به خیری)

1 ای آن که یاد تو یادآورانت را مایه بزرگی، و ای آن که سپاس تو سپاسگزارانت را سبب رستگاری، و ای آن که فرمانبرداریِ تو مطیعان را عین رهایی است، بر محمّد و خاندانش درود فرست؛ و با یاد خود، دل های ما را از هر یاد دیگری بپرداز؛ و با سپاس خود، زبان های ما را از هر سپاس دیگر، و با فرمانبرداری خود، اعضای ما را از فرمانبرداری دیگران بازدار.

 

+ 19 دی ماه 98، روز پنجشنبه:

6 خدایا، آن دم که از شیطان فرمانبری کردیم و از تو نافرمانی، شیطان به شادی پرداخت. پس بر محمّد و خاندانش درود فرست، و اینک که ما او را برای خاطر تو رها کرده و به سویت آمده ایم، دیگر به گناه کردن ما شادمانش مکن.

 

+ 18 دی ماه 98، روز چهارشنبه:

5 خواستِ تو را سزاوارتر، و بزرگیِ تو را شایسته تر آن است که بر کسی که از رحمت تو می خواهد، رحمت آوری، و آن کس را که از تو یاری طلبد، فریادرس باشی. پس بر زاری و نیاز ما رحمت آور، و اکنون که خویشتن را بر آستان تو افکنده ایم، بی نیازمان فرما.

 

+ 17 دی ماه 98، روز سه شنبه:

4 با چنین حال نومیدی، از آستان تو پیش که رَویم و روی نیاز به کدامین درگاه بریم؟ خدایا، تو منزّهی، و ما آن بیچارگانیم که برآوردن خواست ایشان را واجب کرده ای، و آن رنج دیدگانیم که برداشتن رنج ایشان را وعده فرموده ای.

 

+ 16 دی ماه 98، روز دوشنبه:

3 ای بی نیاز بی نیازان، اینک ما بندگانِ تو در پیشگاه توایم، و من از همه به تو محتاج ترم. پس به توانگریِ خویش، تهی دستی ما را چاره ای ساز و احسانِ خویش را از ما دریغ مدار آن گونه که نومید گردیم؛ که اگر چنین کنی، آن کس که از تو نیک بختی خواسته، بدبخت شود، و آن کس که از احسانِ تو چشم بخشش داشته، تهی دست مانَد.

 

+ 15 دی ماه 98، روز یکشنبه:

2 بر ما منّت گذار و بخشش خود را بر ما آسان کن. و به گذشت خود ما را از عذاب خود در پناه آر که ما را طاقت عدل تو نیست، و بی بخشایش تو هیچ یک از ما را امید نجات نباشد.

 

+ 14 دی ماه 98، روز شنبه:

(دعای دهم / از دعای آن حضرت علیه السّلام است در پناه بردن به خدای تعالی)

1 خدایا، اگر اراده کنی که ما را بیامرزی، این آمرزش نتیجه ی فضل توست، و اگر خواستِ تو کیفر دادنِ ما باشد، این کیفر هم از عدالت توست.

 

+ 13 دی ماه 98، روز جمعه:

7 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و چنان کن که رازهای دلِ ما و جنبش های اندام ما و نگریستن های چشم ما و گفتارهای زبان ما وسیله ی دریافت ثواب تو باشند، تا هیچ کار نیکی که شایسته ی پاداش توست، از دستِ ما نرود، و هیچ کارِ زشتی که عقوبت تو را در پی دارد، روی دست ما نمانَد.

 

+ 12 دی ماه 98، روز پنج شنبه:

6 پس ما را به توفیق خود مدد فرما، و به راه راستِ خود استواری ده، و چشمِ دل های ما را از دیدن آنچه دوست نمی داری کور گردان، و چنان کن که نافرمانی تو به هیچ یک از جوارح ما راه نیابد.

 

+ 11 دی ماه 98، روز چهارشنبه:

5 خدایا، تو ما را از ناتوانی آفریده ای و بنیاد ما را بر سستی نهاده ای، و از آبی پست و بی مقدار، هستی ما را آغاز کرده ای. اینک ما را هیچ جنبشی نیست مگر به نیروی تو، و هیچ نیرویی نیست مگر به یاری کردن تو.

 

+ 10 دی ماه 98، روز سه شنبه:

4 و در این کارها، نفس های ما را به اختیارمان وامگذار؛ زیرا نفس، اگر توفیق تو نباشد، باطل را برمی گزیند، و اگر رحمتِ تو او را درنیابد، به بدی فرمان می دهد.

 

+ 9 دی ماه 98، روز دوشنبه:

3 و هرگاه آهنگ دو کار کرده باشیم که یکی خشنودی تو را به همراه دارد و دیگری به خشمت می آورَد، ما را به آن کار که خشنودی تو در آن است گرایش ده، و نیروی ما را در انجام دادنِ آنچه سبب خشمِ توست، ناتوان گردان.

 

+ 8 دی ماه 98، روز یکشنبه:

2 خدایا، آن جا که به ناچار یا دین ما کاستی می گیرد یا دنیای ما، کاستی را در آن قرار ده که زودگذر است، و بازگشت ما را به سوی آن که پایدارتر است.

 

+ 7 دی ماه 98، روز شنبه:

(دعای نهم / از دعای آن حضرت علیه السلام است در اشتیاق به آمرزش خواهی از خدای تعالی)

1 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و ما را به سوی توبه ای که محبوب توست برگردان، و از پافشاری بر آنچه نمی پسندی به دور دار.

 

+ 6 دی ماه 98، روز جمعه:

10 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و به رحمتِ خود، من و همه ی مردان و زنان باایمان را از آنچه گفته شد، در امان دار، ای مهربان ترین مهربانان.

 

+ 5 دی ماه 98، روز پنج شنبه:

9 به تو پناه می بریم از بزرگ ترین حسرت، و سنگین ترین ناگواری و بدترین تیره بختی، و بدسرانجامی، و ناامیدی از پاداش نیک، و فرود آمدن عذاب.

 

+ 4 دی ماه 98، روز چهارشنبه:

8 به تو پناه می بریم از سرزنش دشمنان، و نیازمندی به همانندان خود، و زندگی در سختی، و مردن بی توشه ی آخرت.

 

+ 3 دی ماه 98، روز سه شنبه:

7 به تو پناه می بریم از اسراف کردن و نیافتن روزی به مقدار نیاز.

 

+ 2 دی ماه 98، روز دوشنبه:

6 به تو پناه می بریم از بدسرشتی و ناچیز شمردنِ گناهانِ کوچک و این که شیطان بر ما چیره شود، یا روزگار ما را بیچاره و تیره روز گرداند و یا پادشاهی بر ما ستم ورزد.

 

+ 1 دی ماه 98، روز یکشنبه:

5 و به تو پناه می بریم از این که در دل خیال فریب کسی را بپروریم و شیفته ی کردار خود شویم و آرزوهای دور و دراز کنیم.

 

+ 30 آذر ماه 98، روز شنبه:

4 خدایا، به تو پناه می بریم از یاری کردن ستمگر و تنها گذاشتن ستم دیده و درخواستِ چیزی که حقّ ما نیست و ندانسته سخن گفتن در جایی که علم و دانش باید.

 

+ 29 آذر ماه 98، روز جمعه:

3 پناه می برم به تو از فخر نمودن توانگران و خوار شمردن درویشان و بدرفتاری با زیردستان و ناسپاسی در حقّ آن کس که به ما نیکی کرده است.

 

+ 28 آذر ماه 98، روز پنجشنبه:

2 و پیروی هوای نفس، و سرپیچی از راه راست، و فرو رفتن در خواب غفلت، و کوششِ بیش از نیاز، و برگزیدن باطل به جای حق، و پافشاری بر گناه، و کوچک شمردن خطا، و بزرگ داشتن طاعت.

 

+ 27 آذر ماه 98، روز چهارشنبه:

(دعای هشتم / از دعای آن حضرت علیه السلام است در پناه بردن به خدا از امور ناپسند و اخلاق زشت و کارهای بد)

1 خدایا، پناه می برم به تو از شورِ آزمندی، و تندیِ خشم، و چیرگی حسد، و کم طاقتی و ناخرسندی از روزی مقدّر، و تندخویی و زیاده روی در لذّت جویی، و پافشاری بر باطل،

 

+ 26 آذر ماه 98، روز سه شنبه:

10 ای پروردگارِ من، از آنچه بر سرم آمده، دلتنگ و بی طاقتم و جانم از تحمّل آن اندوه که نصیبم شده، آکنده است؛ و این در حالی است که تنها تو می توانی آن اندوه را از میان برداری و آنچه را بدان گرفتار آمده ام دور کنی. پس با من چنین کن، اگر چه شایسته ی آن نباشم، ای صاحب عرش بزرگ.

 

+ 25 آذر ماه 98، روز دوشنبه:

9 و مرا به سبب گرفتاری، از انجام دادنِ واجبات و پیروی آیین خود باز مدار.

 

+ 24 آذر ماه 98، روز یکشنبه:

8 پس بر محمّد و خاندانش درود فرست. ای پروردگار من، به احسانِ خویش دَرِ آسایش به روی من بگشا، و به نیروی خود سختیِ اندوهم را در هم شکن، و در آنچه زبان شکایت بدان گشوده ام، به نیکی بنگر، و مرا در آنچه از تو خواسته ام، شیرینی استجابت بچشان، و از پیش خود، رحمت و گشایشی دلخواه به من ده، و راه بیرون شدن از این گرفتاری را پیش پایم نِه،

 

+ 23 آذر ماه 98، روز شنبه:

7 آنچه تو بر من وارد آورده ای، هیچ کس باز نَبَرد، و آنچه تو به سوی من روان کرده ای، هیچ کس برنگرداند. دری را که تو بسته باشی، کس نگشاید، و دری را که تو گشوده باشی، کس نتواند بست. آن کار را که تو دشوار کنی، هیچ کس آسان نکند، و آن کس را که تو خوار گردانی، کسی مدد نرساند.

 

+ 22 آذر ماه 98، روز جمعه:

6 این همه را تو به نیروی خویش بر من وارد آورده ای و به سوی من روان کرده ای.

 

+ 21 آذر ماه 98، روز پنجشنبه:

5 ای پروردگار من، اینک بلایی بر سرم فرود آمده که سنگینی اش مرا به زانو درآورده است، و به دردی گرفتار آمده ام که با آن مدارا نتوانم کرد.

 

+ 20 آذر ماه 98، روز چهارشنبه:

4 تویی آن که در کارهای مهم بخوانندش، و در ناگواری ها بدو پناه برند. هیچ بلایی از ما برنگردد مگر تو آن بلا را بگردانی، و هیچ اندوهی برطرف نشود مگر تو آن را از دل برانی.

 

+ 19 آذر ماه 98، روز سه شنبه:

3 و خواستِ تو را، بی آن که بگویی، فرمان برند، و از آنچه خواستِ تو نیست، بی آن که بگویی، رو بگردانند.

 

+ 18 آذر ماه 98، روز دوشنبه:

2 سختی ها به قدرت تو به نرمی گرایند و به لطف تو اسباب کارها فراهم آیند. به قدرت تو قضا به انجام رسد، و چیزها، به اراده ی تو موجود شوند،

 

+ 17 آذر ماه 98، روز یکشنبه:

(دعای هفتم / از دعای آن حضرت علیه السلام است آنگاه که امر مهمی برایشان پیش می آمد یا کار دشواری حادث می شد و هنگام سختی)

1 ای آن که گرهِ کارهای فروبسته به سر انگشت تو گشوده می شود، و ای آن که سختیِ دشواری ها با تو آسان می گردد، و ای آن که راه گریز به سوی رهایی و آسودگی را از تو باید خواست.

 

+ 16 آذر ماه 98، روز شنبه:

24 بی گمان، این تویی که نعمت های سترگ می بخشی و گناهان بزرگ را می آمرزی، و تو از هر مهربانی مهربان تری. پس بر محمّد و خاندانش که پاکان و پاکیزگان و نیکانِ برگزیده اند، درود فرست.

 

+ 15 آذر ماه 98، روز جمعه:

23 خدایا، اینک بر محمّد و خاندانش درود فرست، بیش از آنچه بر یکی از آفریدگان خود فرستاده ای، و از سوی ما بهترین چیزی را که به یکی از بندگانت داده ای، به او عطا فرما، و برترین پاداشی را که به پیامبران خود از سوی مردمشان ارزانی داشته ای، به او ارزانی کن.

 

+ 14 آذر ماه 98، روز پنجشنبه:

22 شهادت می دهم که محمّد بنده ی تو و فرستاده ی تو و برگزیده ی آفریدگانِ توست. رسالت خویش بدو سپردی و او به خوبی از عهده ی آن برآمده، و فرمانش دادی که خیرخواهی امّت کند، و او همان کرد.

 

+ 13 آذر ماه 98، روز چهارشنبه:

21 خدایا، تو را گواه می گیرم، و گواهی تو ما را بس است. و آسمان و زمینِ تو را و فرشتگانت را که در آن دو مسکن داده ای و همه ی آفریدگانت را در این روز و این ساعت و این جایگاه گواه می گیرم که من شهادت می دهم، تو آن خدایی هستی که جز او خدایی نیست، به پا دارنده ی عدالت، در داوری دادگر، بر بندگان مهربان، فرمانروای جهان و دلسوز همه ی آفریدگان هستی.

 

+ 12 آذر ماه 98، روز سه شنبه:

20 و ما را از پسندیده ترین بندگانی قرار ده که شب و روز بر آنان گذشته است، و از سپاسگزارترینشان در برابر نعمت هایی که عطا کرده ای، و از پایدارترین ایشان در عمل به آیین تو، و از خوددارترین آنان در برابر آنچه از آن دورشان داشته ای.

 

+ 11 آذر ماه 98، روز دوشنبه:

19 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و این روز را فرخنده ترین روزی قرار ده که تا حال دیده ایم، و نیکوترین همدمی که با وی بوده ایم، و بهترین وقتی که در آن به سر برده ایم،

 

+ 10 آذر ماه 98، روز یکشنبه:

18 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و ما را در این روز و شب، و در همه روز، موفّق گردان که نیکی کنیم و از بدی بپرهیزیم و نعمت ها را سپاس گوییم، و پیرو سنّت ها باشیم و بدعت ها را کنار نهیم، و به کارهای پسندیده فرمان دهیم، و از ناپسندی ها باز داریم، و اسلام را پاسداری کنیم، و از باطل بکاهیم و آن را کوچک شماریم، و حق را یاری دهیم و آن را گرامی بداریم، و گمراه را به راه آوریم، و ناتوان را مدد رسانیم، و ستم دیده را فریادرس باشیم.

 

+ 9 آذر ماه 98، روز شنبه:

17 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و ما را از پیش رو و پشت سر، و از راست و چپ، و از همه سو، نگهبان باش؛ آن گونه که از گناه در امان مانیم و به فرمانبرداری تو راه یابیم، و این همه، در راه محبّت تو باشد.

 

+ 8 آذر ماه 98، روز جمعه:

16 خدایا، در همه ی ساعاتِ این روز، از سوی بندگانت برای ما بهره ای نیک، و از سپاسگزاری نصیبی عنایت فرما، و از جمله ی فرشتگانت گواهی راستین بر ما بگمار.

 

+ 7 آذر ماه 98، روز پنجشنبه:

15 خدایا، رنجِ نوشتنِ کارهای بد را از فرشتگان بزرگواری که کارهای ما را می نویسند، بردار، و کارنامه های ما را از نیکی ها پُر ساز، و زشتکاری هایمان را وسیله ی بی آبرویی نزد فرشتگان قرار مده.

 

+ 6 آذر ماه 98، روز چهارشنبه:

14 و در این روز، نیکی های فراوان به ما عطا فرما و ما را از گناهان به دور دار. بامداد و شامگاهش را برای ما از سپاس و ستایش و پاداش و ذخیره ی آن جهان و بخشش و نیکی آکنده ساز.

 

+ 5 آذر ماه 98، روز سه شنبه:

13 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و روزی مان کن که به شایستگی با چنین روزی همراه گردیم، و مگذار از آن جدا شویم در حالی که گناهی کوچک یا بزرگ از ما سر زده باشد.

 

+ 4 آذر ماه 98، روز دوشنبه:

12 این روز، روزی نو و بر ما گواهی آماده است. اگر نیکی کنیم، با سپاس و ستایش ما را بدرود گوید، و اگر بدی کنیم، با نکوهش از ما جدا گردد.

 

+ 3 آذر ماه 98، روز یکشنبه:

11 ما را هیچ کاری نیست جز آنچه تو فرموده ای، و هیچ بهره ی نیکی نداریم جز آنچه تو بخشیده ای.

 

+ 2 آذر ماه 98، روز شنبه:

10 خود را در پنجه ی قدرت تو یافتیم. همه از آن تو و در قلمرو فرمانروایی توایم. خواست و اراده ی تو ما را در بر گرفته، و هر چه می کنیم، به فرمان تو و در سایه ی تدبیر توست.

 

+ 1 آذر ماه 98، روز جمعه:

9 ما و همه چیزها، جملگی، چون به خود آمدیم، خویشتن را از آن تو دیدیم؛ آسمان و زمین و آنچه در آن دو پراکنده ساختی، آرمیده و جنبنده، ایستاده و رونده، و هر چه در هواست، و هر چه زیر زمین است.

 

+ 30 آبان ماه 98، روز پنج شنبه:

8 خدایا، ستایش برای توست که پرده ی تاریک شب را به روشنایی صبحگاهان شکافتی و ما را از فروغ روز برخوردار کردی و جاهای جُستنِ روزی را نشانمان دادی و از آسیب پیشامدهای ناگوار در امان داشتی.

 

+ 29 آبان ماه 98، روز چهارشنبه:

7 و خداوند بدین وسیله، کارشان را سامان می دهد و کردارشان را می آزماید و می نگرد که در هنگامه های فرمانبرداری از او و به جا آوردن واجبات و فرمان هایش چگونه اند، تا بدکاران را کیفر بد رساند و نیکان را پاداش نیک دهد.

 

+ 28 آبان ماه 98، روز سه شنبه:

6 و روز را برای آنان پدید آورد تا در روشنایی اش فضل و بخشش او را جست و جو و وسیله ی روزی جستن را فراهم نمایند و در زمینِ خدا به تکاپو درآیند تا از نعمت های این جهان بهره مند شوند و سعادت آن جهان را دریابند.

 

+ 27 آبان ماه 98، روز دوشنبه:

5 پس شب را برای آنان بیافرید تا در آن از تلاش های سخت و اعمال رنج آور بیاسایند، و آن را همچون پوششی گردانید تا در آن به خواب راحت روند و با آن به آسایش و نیرو رسند و از لذّتِ شبانگاهی برخوردار شوند.

 

+ 26 آبان ماه 98، روز یکشنبه:

4 از هر یک از آن دو می کاهد و بر دیگری می افزاید، و آن گاه آنچه را کاسته، بازمی گرداند تا روزیِ بندگان و مایه ی پرورش ایشان که مقدّر شده، فراهم آید.

 

+ 25 آبان ماه 98، روز شنبه:

3 و برای هر یک اندازه و زمانی حساب شده قرار داد.

 

+ 24 آبان ماه 98، روز جمعه:

2 و به نیروی خود میان آن دو تفاوت نهاد،

 

+ 23 آبان ماه 98، روز پنج شنبه:

(دعای ششم / از دعای آن حضرت علیه السّلام است در بامداد و شامگاه)

1 ستایش برای خداست که به نیروی خود شب و روز را پدید آورد،

 

+ 22 آبان ماه 98، روز چهارشنبه:

15 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و ما را از کسانی قرار ده که [مردم را] به سوی تو فرا می خوانند، و آنان را به راه تو رهبری می کنند، و ما را از ویژه ترین بندگانِ ویژه ی درگاه خود گردان، ای مهربان ترینِ مهربانان.

 

+ 21 آبان ماه 98، روز سه شنبه:

14 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و سلامت دل های ما را در یادکردِ بزرگی خود قرار ده، و آسایش بدن های ما را در سپاسگزاری نعمتِ خویش، و گویایی زبان های ما را در وصف آنچه به ما داده ای.

 

+ 20 آبان ماه 98، روز دوشنبه:

13 پس بر محمّد و خاندانش درود فرست و ما را به عزّت خویش از گزند بندگانت در امان دار، و با بخشش خود، از غیر خودت بی نیاز گردان، و در پرتو هدایتِ خویش، ما را به راه حق انداز.

 

+ 19 آبان ماه 98، روز یکشنبه:

12 خدایا، هر کس که تو یاری اش کنی، یاری نکردن دیگران زیانش ندهد، و هر کس که تو عطایش بخشی، تنگ چشمی دیگران از او نکاهد، و هر کس هدایتش به دست تو باشد، فریب گمراهان پای او را نلغزاند.

 

+ 18 آبان ماه 98، روز شنبه:

11 خدایا، توانگران از نیروی تو توانگری دارند، پس بر محمّد و خاندانش درود فرست و خود ما را توانگر ساز. بخشندگان از فراوانی بخشش تو می بخشند، پس بر محمّد و خاندانش درود فرست و خود به ما بخشش کن. هدایت یافتگان در پرتوِ نور تو هدایت می یابند، پس بر محمّد و خاندانش درود فرست و خود ما را هدایت فرما.

 

+ 17 آبان ماه 98، روز جمعه:

10 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و ما را از ناگواری های سخت روزگار و گزندِ دام های شیطان و خشمناکیِ سلطان کفایت کن.

 

+ 16 آبان ماه 98، روز پنج شنبه:

9 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و ما را از خشم خود نگاه دار و در پناه خود بدار و به سوی خود راه نمای و از خود دور مفرمای؛ زیرا هر کس که تو او را در پناه خود آری، به سلامت مانَد، و هر کس که تو او را راه بنمایی، دانا شود، و هر کس که تو او را به خویش نزدیک کنی، بهره مند گردد.

 

+ 15 آبان ماه 98، روز چهارشنبه:

8 خدایا، بر محمّد و خاندانش درود فرست و کارها را چنان تدبیر کن که به سود ما باشد، نه به زیان ما، و چنان مکر و ترفند نما که به سود ما باشد، نه به زیان ما. ما را به پیروزی رسان و آن را از ما بازمَسِتان.

 

+ 14 آبان ماه 98، روز سه شنبه:

7 خدایا، ما را به لطفِ بخشش خود، از بخشش بخشندگان بی نیاز گردان، و با پیوند خویش، ما را از هراس پیوند بریدن دیگران دور ساز، تا با وجود بخشش تو، در هیچکس طمع نکنیم، و با وجود احسان تو، از تنگ چشمیِ ایشان به هراس نیاییم.

 

+ 13 آبان ماه 98، روز دوشنبه:

6 ای آن که خبرهای پنهان پیش تو آشکار است، بر محمّد و خاندانش درود فرست و ما را نزد خود رسوا مکن.

 

+ 12 آبان ماه 98، روز یکشنبه:

5 ای آن که در برابر بزرگیِ تو هر بزرگ دیگری ناچیز است، بر محمّد و خاندانش درود فرست و ما را نزد خود گرامی دار.

 

+ 11 آبان ماه 98، روز شنبه:

4 ای آن که دیده ها همه از دیدنت فرو مانند، بر محمّد و خاندانش درود فرست و ما را به آستان قرب خود نزدیک نما.

 

+ 10 آبان ماه 98، روز جمعه:

3 ای آن که گنجینه های رحمتت به آخر نرسد، بر محمّد و خاندانش درود فرست و ما را از رحمت خود بهره ای عطا فرما.

 

+ 9 آبان ماه 98، روز پنج شنبه:

2 ای آن که مدّت فرمانروایی تو بی نهایت است، بر محمّد و خاندانش درود فرست و ما را از بند انتقام خود رهایی بخش.

 

+ 8 آبان ماه 98، روز چهارشنبه:

(دعای پنجم / از دعای آن حضرت علیه السّلام است برای خود و دوستدارانش)

1 ای آن که شگفتی های بزرگی تو را پایانی نیست، بر محمّد و خاندانش درود فرست و ما را از گمراهی در شناخت عظمت خود بازدار.

 

+ 7 آبان ماه 98، روز سه شنبه:

19 و به جایگاه امن و آسایش پرهیزگاران رهسپار گردانی.

 

+ 6 آبان ماه 98، روز دوشنبه:

18 و ایشان را از رویدادهای وحشت زای قیامت و آتشِ طاقت سوز دوزخ و بسیار ماندن در آن، به سلامت داری،

 

+ 5 آبان ماه 98، روز یکشنبه:

17 و سختی و اندوه روز جان کندن را بر آنان آسان کنی،

 

+ 4 آبان ماه 98، روز شنبه:

16 چنان کنی که تو را بخوانند و از تو بخواهند و از تو بیم داشته باشند، و به خوشی های زودگذر این جهان بی علاقه شان سازی، و شوق کار کردن برای آن جهان، و آمادگی برای بعد از مرگ را در دلشان اندازی،

 

+ 3 آبان ماه 98، روز جمعه:

15 درودی که با آن امید به خود را در دلِ ایشان پدید آوری تا به آنچه نزد توست دل بدهند، و از آنچه در دست دیگر بندگان است، دل بردارند و به آن بدگمان نشوند.

 

+ 2 آبان ماه 98، روز پنج شنبه:

14 درودی که با آن ایشان را از نافرمانی خود بازداری، و باغ های بهشت را به رویشان بگشایی، و از نیرنگِ شیطان نگاهشان داری، و در هر کار نیک که از تو مدد خواهند، یاری شان کنی، و از حادثه های روز و شب، جز آنچه خیرشان در آن است، در امان داری؛

 

+ 1 آبان ماه 98، روز چهارشنبه:

13 خدایا، بر تابعان (تابعان، جمع تابعی، در اصطلاح علم حدیث به کسانی گفته می شود که پیامبر و زمان او را درک نکرده اند، ولی در زمانِ اصحاب آن حضرت بوده اند و ایشان را به چشم خود دیده اند.) و زنان و فرزندانشان و هر یک از ایشان که از تو فرمانبری کند، از امروز تا روز واپسین درود فرست؛

 

+ 30 مهر ماه 98، روز سه شنبه:

12 بلکه پشتیبان و یاور آنان بودند؛ همچون ایشان دینداری کردند در مسیر هدایت ایشان گام برداشتند، با آنان موافقت نموده، متهم شان نساختند و به آنچه از ایشان رسیده بود، بدگمان نشدند.

 

+ 29 مهر ماه 98، روز دوشنبه:

11 هیچ تردیدی اندیشه و بینش آنان را به بیراه نبرد، و هیچ شکی در دلشان پدید نیامد تا ایشان را در پیروی از آثار و نشانه های تابناک هدایت آن یاران بازدارد،

 

+ 28 مهر ماه 98، روز یکشنبه:

10 گروهی که رهروِ یاران رسول شدند و در پی هدف ایشان به راه افتادند و مانند آنان زندگی کردند؛

 

+ 27 مهر ماه 98، روز شنبه:

9 خدایا، بهترین پاداش خود را به آن گروه رسان که در نیکوکاری پیرو یاران محمّد بودند؛ همانان که می گفتند: «ای پروردگار ما، ما را و برادرانِ ما را که در ایمان بر ما پیشی گرفتند، بیامرز»؛

 

+ 26 مهر ماه 98، روز جمعه:

8 و به آنان که دیار خویش را رها کردند و از زندگی راحت جدا شدند و به سختی در افتادند، پاداش نیک عطا فرما. نیز آن گروه از ستم دیدگان را که در راه یاری دین خود بر شمارشان افزوده ای، چنان پاداشی ده.

 

+ 25 مهر ماه 98، روز پنج شنبه:

7 اینک، خدایا، آنچه را آنان برای تو و در راه تو از دست نهادند، از چشمِ عنایت خود دور مدار و به خشنودی خود خشنودشان ساز؛ چون مردم را به پیروی از دین تو گرد آوردند و در فراخواندن مردم به سوی تو، با فرستاده ات هم آواز و همراه شدند.

 

+ 24 مهر ماه 98، روز چهارشنبه:

6 و کسانی که چون به ریسمانِ دعوت او چنگ زدند، خاندان و قبیله شان از آنان دور شدند، و آن گاه که در سایه ی پیوند او آرمیدند، خویشان و بستگان پیوند از ایشان بریدند.

 

+ 23 مهر ماه 98، روز سه شنبه:

5 و یاد کن از کسانی که دل هاشان در گرو محبّت او بود و در بازار مودّت او به تجارتی دل بسته بودند که زیان و کسادی در آن راه نداشت،

 

+ 22 مهر ماه 98، روز دوشنبه:

4 آن گاه برای آشکار کردن دعوت او، از زن و فرزندانِ خویش بریدند و با پدران و پسرانِ خود در راه استقرار نبوت او جنگیدند و سرانجام، به برکتِ وجودش پیروز شدند.

 

+ 21 مهر ماه 98، روز یکشنبه:

3 خدایا، یارانِ محمّد را یاد کن؛ به ویژه آنان که حقِّ با او بودن را به نیکی ادا کردند، و در یاری اش به خوبی کوشیدند، و او را مدد رسانیدند و به دیدارش شتافتند، و در پذیرش دعوت او بر یکدیگر پیشی گرفتند، و چون پیامبر دلایلِ روشن رسالتِ خود را به آنان گفت، به گوش جان پذیرا گشتند.

 

+ 20 مهر ماه 98، روز شنبه:

2 و در هر زمان، از دوران آدم تا محمّد صلی الله علیه و آله چون پیامبرانی فرستادی و راهنمایانی برانگیختی که پیشوایان هدایت بودند، و رهبرانِ اهل پرهیزگاری – که بر همه شان سلام و درود باد – به سبب حقایق ایمان و از سَرِ شوق به پیامبران رو کردند.

 

+ 19 مهر ماه 98، روز جمعه:

(دعای چهارم / از دعای آن حضرت علیه السلام است در درود بر پیروان پیامبران و تصدیق کنندگان ایشان)

1 خدایا، به آمرزش و خشنودی خود، مردم روی زمین را یاد کن؛ آنان که پیرو پیامبران بودند و هنگامی که دشمنان رسالت آن فرستادگان را دروغ پنداشتند، نادیده به راستی و درستیِ رسالت ایشان گواهی دادند،

 

+ 18 مهر ماه 98، روز پنج شنبه:

26 خدایا، چون بر فرشتگان و فرستادگانت درود فرستادی – و درود ما را به ایشان رساندی، بدان سبب که سخنانِ نیکو درباره ی آنان بر زبان ما جاری کردی – بر ما نیز درود و رحمت فرست، که تو بخشنده ی بزرگواری.

 

+ 17 مهر ماه 98، روز چهارشنبه:

25 بر آنان درود فرست؛ چنان درودی که بر کرامت و پاکی شان کرامت و پاکی دیگر افزاید.

 

+ 16 مهر ماه 98، روز سه شنبه:

24 خدایا، بر آنان درود فرست در آن روز که هر کس با دو فرشته به محشر می آید: یکی می کشاندش و دیگری بر کارهای او گواهی می دهد.

 

+ 15 مهر ماه 98، روز دوشنبه:

23 و بر فرشتگانِ ساکنِ هوا و زمین و آب، و آنان که کار آفریدگان تو را سامان می دهند و پیوسته نگهبان و همراه ایشان اند.

 

+ 14 مهر ماه 98، روز یکشنبه:

22 و بر فرشتگانی که نامشان را نیاوردیم و مرتبه ی ایشان را نزد تو نشناختیم و ندانستیم آنان را به چه کاری گماشته ای.

 

+ 13 مهر ماه 98، روز شنبه:

21 و درود فرست بر فرشتگانِ «زبانی» (زبانی ها فرشتگان عذاب اند.) که چون فرمانشان رسد که «بگیرید آن گنهکار را و به زنجیرش کشید و در دوزخ افکنید»، شتاب کنند و بی درنگ او را در آتش اندازند.

 

+ 12 مهر ماه 98، روز جمعه:

20 و آنان که به اهل بهشت می گویند: «سلام بر شما که شکیبایی ورزیدید. دنیا چه سرانجام نیکویی دارد.»

 

+ 11 مهر ماه 98، روز پنج شنبه:

19 و درود فرست بر فرشتگانی که «از فرمان خدا سر نمی پیچند، و به آنچه فرمان داده شوند، عمل می کنند».

 

+ 10 مهر ماه 98، روز چهارشنبه:

18 و بر آن سفیرانِ گران قدرِ نیکوکار، و آن بزرگوارانی که نگهبان و نویسنده ی [کارهای ما] هستند. و درود فرست بر فرشته ی مرگ و یارانش، و منکر و نکیر، و «رومان» (فرشته ای که پیش از نکیر و منکر وارد قبر می شود و سؤال می کند.) که ساکنان گورها را می آزماید، و آن فرشتگان که گرد «بیت المعمور» (خانه ی آباد. خانه ای در آسمان ششم، موازی کعبه، که فرشتگان گرد آن طواف کنند.) طواف می کنند، و بر «مالک» (فرشته ای که کار آتش دوزخ بر عهده ی اوست.) و نگهبانانِ دوزخ، و بر «رضوان» (فرشته ی مأمور بهشت.) و خدمتگزارانِ بهشت.

 

+ 9 مهر ماه 98، روز سه شنبه:

17 و بر فرشتگانی که آنان را با بلایی ناگوار یا نعمتی گوارا به سوی ساکنان زمین می فرستی.

 

+ 8 مهر ماه 98، روز دوشنبه:

16 و درود فرست بر فرشتگانی که وزن آب ها و پیمانه ی باران های شدید و بر هم انباشته را به ایشان آموخته ای.

 

+ 7 مهر ماه 98، روز یکشنبه:

15 و بر آن فرشتگان که برف و تگرگ را همراهی می کنند و با دانه های باران به زمین فرود می آیند، و آنان که نگهبان خزانه های بادند، و کسانی که مراقب کوه هایند تا فرو نریزند.

 

+ 6 مهر ماه 98، روز شنبه:

14 و بر آن فرشته که چون ابرها را براند، بانگِ تندرها به گوش رسد، و چون ابرها به تازیانه ی او به راه افتند، آذرخش ها بدرخشند.

 

+ 5 مهر ماه 98، روز جمعه:

13 و بر آنان که خزانه دار باران و رانندگان ابرهایند.

 

+ 4 مهر ماه 98، روز پنج شنبه:

12 و درود فرست بر آن فرشتگان که وقتی فرمان تمام شدن وعده ی خداوند (یعنی به پایان رسیدن دنیا و آغاز رستاخیز.) فرا رسد، بر کناره های آسمان ها [گوش به فرمان] قرار گیرند.

 

+ 3 مهر ماه 98، روز چهارشنبه:

11 و درود فرست بر آن گروه از فرشتگان که ایشان را ویژه ی خود ساخته ای، و به سبب تقدیس خود، از خوردن و آشامیدن بی نیازشان کرده ای، و در میان طبقه های گوناگون آسمان جایشان داده ای.

 

+ 2 مهر ماه 98، روز سه شنبه:

10 خدایا، اینک بر ایشان درود فرست. همچنین بر فرشتگانِ روحانی خود، و بر آنان که مقرّب درگاه تواند، و بر آنها که پیامبرانِ تو را از غیب آگاه کنند، و بر امانتداران وحیِ خود.

 

+ 1 مهر ماه 98، روز دوشنبه:

9 چون به آتش دوزخ بنگرند که چگونه بر گناهکاران دَم بر می آورد و می خروشد، گویند: پروردگارا، تو پاک و منزّهی. و ما تو را آن گونه که شایسته ی توست، پرستش نکرده ایم.
 

+ 31 شهریور ماه 98، روز یکشنبه:

8 فرشتگانی که از فروتنی دیده برهم نهاده اند و قصد آن ندارند که تو را نگرند؛ سر به زیر افکنده اند و شوقشان به آنچه نزد توست بسیار است؛ شیفته ی آن اند که نعمت های تو را به یاد آورند؛ و ایشان در برابر بزرگی و بزرگواری ات فروتن باشند.

 

+ 30 شهریور ماه 98، روز شنبه:

7 فرشتگانی که از کار خسته نمی شوند تا از آن دلزده شوند، و سختی نمی کشند تا درمانده و سست گردند، و خواهش های دل، آنان را از تسبیح تو باز نمی دارد، و فراموشی که نتیجه ی غفلت هاست، از بزرگداشتِ تو دورشان نمی سازد.

 

+ 29 شهریور ماه 98، روز جمعه:

6 و درود فرست بر آن فرشته که از «امر» تو است (و به امر «کُن» موجود شده، بدون ماده). بر همه ی ایشان و فرشتگانی که فروتر از آنهایند، درود فرست؛ فرشتگانی که ساکن آسمان ها و امانتدار پیغام های تواَند.

 

+ 28 شهریور ماه 98، روز پنج شنبه:

5 و درود فرست بر روح، آن که بر فرشتگان مأمورِ «حجاب ها» گماشته شده است.

(«حجاب ها» از چشم مردمان پوشیده اند و خداوند اجازه ی فهمیدن و دریافتن آنها را نداده است.)

 

+ 27 شهریور ماه 98، روز چهارشنبه:

4 و درود فرست بر جبرائیل که امانتدار وحی توست، و ساکنانِ آسمان فرمانبردار اویند، و نزد تو ارجمند و از مقرّبان درگاه است.

 

+ 26 شهریور ماه 98، روز سه شنبه:

3 و درود فرست بر میکائیل که در پیشگاه تو والامقام، و در فرمانبرداری ات بلندمرتبه است.

 

+ 25 شهریور ماه 98، روز دوشنبه:

2 و درود فرست بر اسرافیل، آن فرشته ی صاحب «صور» که چشم به راه اذن و فرمان تو، منتظر است تا با یک دمیدن، مردگانِ خفته در گورها را بیدار کند.

 

+ 24 شهریور ماه 98، روز یکشنبه:

(دعای سوم / در درود بر حاملان عرش و هر فرشته ی مقرب)

1 خدایا، درود فرست بر حاملانِ عرش خود که در تسبیح تو سستی نمی کنند، و از تقدیس تو دلزده نمی شوند، و از پرستش تو درنمی مانند، و در فرمانبرداری تو، به جای کوشش، کوتاهی نمی ورزند، و در عشق ورزی به تو لحظه ای غفلت نمی کنند.

 

+ 23 شهریور ماه 98، روز شنبه:

26 ای کسی که وعده ی خود را به انجام رسانی و به هر چه گویی وفا کنی؛ ای که بدی ها را تا چندین برابر به خوبی ها دگرگون سازی؛ همانا تو دارای بخشش بزرگ هستی.

 

+ 22 شهریور ماه 98، روز جمعه:

25 افزون بر آنچه به او وعده داده ای که شفاعتش را در حقّ خاندانِ پاک و امّت با ایمانش بپذیری، به او پاداش عطا فرما،

 

+ 21 شهریور ماه 98، روز پنج شنبه:

24 آن گونه که هیچ کس در هیچ مقامی به پای او نرسد، و در هیچ مرتبه ای با او برابر نباشد، و هیچ یک از فرشتگان مقرّب درگاهت و هیچ یک از پیامبرانِ فرستاده ات، نزد تو با او برابری نتواند.

 

+ 20 شهریور ماه 98، روز چهارشنبه:

23 خدایا، او را به پاس رنجی که در راه تو تاب آورده است، تا بالاترین مرتبه های بهشت بالا ببر،

 

+ 19 شهریور ماه 98، روز سه شنبه:

22 تا این که فرمان تو آشکار گردید و کلمه تو برتری یافت؛ «گرچه مشرکان را خوش نیامد.»

 

+ 18 شهریور ماه 98، روز دوشنبه:

21 و ناگاه در میانِ منزل هاشان بر آنان تاخت،

 

+ 17 شهریور ماه 98، روز یکشنبه:

20 با آنان در دلِ خانه هاشان به جنگ پرداخت،

 

+ 16 شهریور ماه 98، روز شنبه:

19 با کافران جنگید، در حالی که با یاری تو خواهان پیروزی بود و با نیروی تو بر ناتوانی خویش چیرگی می جست.

 

+ 15 شهریور ماه 98، روز جمعه:
18 و تمام آنچه را درباره ی دوستانت اندیشیده بود، دریافت نمود.

 

+ 14 شهریور ماه 98، روز پنج شنبه:
17 سرانجام، آنچه را در حقّ دشمنانِ تو خواسته بود، یکسر به دست آورد،

 

+ 13 شهریور ماه 98، روز چهارشنبه:
16 و راهی دیار غربت شد و اقامتگاه و خانواده و سرزمین مأنوس و زادگاه و جای راحت خویش را، یکجا رها کرد تا دین تو را پیروزی و سربلندی بخشد، و از تو در برابر کافران یاری طلب کند.

 

+ 12 شهریور ماه 98، روز سه شنبه:
15 و خود را به اندرز دادنِ دعوت شدگان به کار گماشت،

 

+ 11 شهریور ماه 98، روز دوشنبه:
14 و برای اینکه مردم را به آیین تو دعوت کند، رنج ها برد،

 

+ 10 شهریور ماه 98، روز یکشنبه:
13 و خویشتن را در رساندن پیغام تو خسته کرد،

 

+ 9 شهریور ماه 98، رو شنبه:
12 و با خویشان دشمنی،

 

+ 8 شهریور ماه 98، روز جمعه:
11 و در راه تو با بیگانگان دوستی ورزید،

 

+ 7 شهریور ماه 98، روز پنج شنبه:
10 و دوران را که فرمان تو پذیرفتند و اطاعت کردند، به خود نزدیک ساخت،

 

+ 6 شهریور ماه 98، روز چهارشنبه:
9 و نزدیکان را به دلیل انکار کردنشان از خود براند،

 

+ 5 شهریور ماه 98، روز سه شنبه:
8 و از بستگانش بُرید تا دینِ تو را زنده بدارد،

 

+ 4 شهریور ماه 98، روز دوشنبه:
7 و برای خشنودی تو با خاندان خود پیکار کرد،

 

+ 3 شهریور ماه 98، روز یکشنبه:
6 و در فراخواندنِ مردمان به دین تو، آشکارا با خویشانش درافتاد،

 

+ 2 شهریور ماه 98، روز شنبه:
5 و جسمش را در راه تو در معرض هلاکت و نابودی قرار داد،

 

+ 1 شهریور ماه 98، روز جمعه:
4 زیرا او در انجام دادنِ فرمان تو خود را به رنج افکند،

 

+ 31 مرداد ماه 98، روز پنج شنبه:
3 خدایا، اینک بر محمّد که امانتدار وحی تو و برگزیده ی آفریدگان تو و مخلص در میان بندگان توست، درود فرست؛ او که پیشوای رحمت و قافله سالار نیکی و کلید گنجینه های برکت است؛ 

 

+ 30 مرداد ماه 98، روز چهارشنبه:
2 پس ما را واپسین آفریدگان خود قرار داد و بر خداناباوران گواه گردانید، و به احسانِ خویش، بر آنان که اندک شمار بودند، فزونی بخشید.

 

+ 29 مرداد ماه 98، روز سه شنبه:
(دعای دوم / از دعای آن حضرت علیه السلام است بعد از این ستودن، درود بر رسول خدا صلی الله علیه و آله)
1 ستایش برای خداست که بر ما منّت نهاد و پیامبر خود، محمد صلی الله علیه و آله، را به سوی ما فرستاد، نه به سوی امّت های پیشین و مردمان گذشته؛ با قدرتی که در هیچ کاری، هر چند بزرگ، در نَمانَد و هیچ چیز را، هر چند کوچک، فرو نگذارد.

 

+ 28 مرداد ماه 98، روز دوشنبه:
30 ستایشی که با آن در جرگه ی دوستدارانِ نیک بختِ او درآییم، و در صفِ کسانی باشیم که با شمشیرهای دشمنانش به شهادت رسیده اند. بی شک، او سرپرست مؤمنان و نیکوخصال است.

 

+ 27 مرداد ماه 98، روز یکشنبه:
29 ستایشی که وسیله ای برای رسیدن به اطاعت و بخشایش او، و سببی برای درک خوشنودی او، و دستاویزی برای نیل به آمرزش او و راهی به بهشت او، و پناهگاهی در برابر انتقام او، و آسایشی از خشم او، و پشتیبانی برای فرمانبرداری از او، و بازدارنده ای از نافرمانی او، و مددکاری بر انجام دادن فرموده های او باشد.

 

+ 26 مرداد ماه 98، روز شنبه:
28 شکر و سپاسِ چندین برابر و بی آغاز و انجام، تا هنگامه ی رستاخیز؛ ستایشی که بی اندازه است، و به شمار درنیاید، و پایان نپذیرد، و در آن هیچ گسستی نباشد.

 

+ 25 مرداد ماه 98، روز جمعه:
27 پس به جای هر نعمتی که بر ما و همه ی بندگان درگذشته و زنده ی خود ارزانی داشته است، و به شمار تمام آنچه در علم بی پایان او گنجد، و چندین برابر هر یک از نعمت هایش تا همیشه و دائماً تا روز قیامت، او را سپاس می گوییم؛

 

+ 24 مرداد ماه 98، روز پنج شنبه:

26 ستایشی برتر از هر ستایش دیگر؛ به همان اندازه که پروردگار ما، خود، از همه آفریدگانش برتر است.

 

+ 23 مرداد ماه 98، روز چهارشنبه:

25 ستایش برای خداست به هر زبانی که نزدیک ترین فرشتگانش و گرامی ترین آفریدگانش و پسندیده ترین ستایشگرانش او را بدان می ستایند.

 

+ 22 مرداد ماه 98، روز سه شنبه:

24 اینک، از ما نگون بخت آن کس است که نافرمانیِ خدا کند، و نیک بخت آن کس که به او روی آورَد،

 

+ 21 مرداد ماه 98، روز دوشنبه:

23 آیین خداوندی اش در پذیرش توبه ی پیشینیان این گونه نبود. هر چه را تاب آن نداشتیم، از عهده ی ما برداشت، و جز به اندازه توانمان تکلیف نفرمود، و ما را جز به کارهای آسان وانداشت، و برای هیچ یک از ما بهانه ای باقی نگذاشت.

 

+ 20 مرداد ماه 98، روز یکشنبه:

22 ستایش برای خداست که ما را به راه توبه رهنمون گردید، و از احسانِ او بود که ما بدان راه افتادیم. و اگر از نعمت های او به همین یک نعمت بسنده کنیم، باز هم نعمت دادنش نیکو، احسانش در حقّ ما بس بزرگ، و بخشش او از شمار بیرون است.

 

+ 19 مرداد ماه 98، روز شنبه:

21 آن گاه ما را به کارهایی فرمان داد تا فرمانبرداری مان را بسنجد، و از کارهایی نهی فهرمود تا سپاسگزاری مان را بیازماید. پس از آن، چون از فرمانش سر پیچیدیم و بر مرکب نافرمانی اش نشستیم، در کیفر دادنِ ما عجله نکرد و در انتقام گرفتن از ما شتاب نورزید، بلکه از سَرِ بزرگواری، با رحمت خود با ما مدارا کرد، و با مهربانی و بردباری بازگشتِ ما را به انتظار نشست.

 

+ 18 مرداد ماه 98، روز جمعه:

20 ستایش برای خداست؛ او که در پیکر ما ابزارهایی برای گشودن و بستنِ اندام ها نهاد، و ما را از نیروهای زندگی بهره مندی داد، و اندام هایی برای کار و تلاش در ما پدید آورد، و از خوردنی های پاک و گوارا روزی مان کرد، و با فضل و بخشش خود ما را توانگر ساخت، و با نعمت خویش سرمایه مان بخشید.

 

+ 17 مرداد ماه 98، روز پنج شنبه:

19 ستایش برای خداست که دَرِ نیاز را، جز به درگاه خویش، از همه سو بر ما بست؛ حالا چگونه سپاس او را گزاریم؟ کی توانیم از عهده ی شکرش به در آییم؟ نه، کی توانیم؟

 

+ 16 مرداد ماه 98، روز چهارشنبه:

18 و ما را بر همه ی آفریدگان برتری بخشید و بر آنان چیرگی داد. پس اینک هر آفریده ای به توانایی او فرمانبردار ماست، و به یاری او در اطاعت ما ناچار.

 

+ 15 مرداد ماه 98، روز سه شنبه:

17 ستایش برای خداست؛ او که زیبایی های آفرینش را برای ما برگزید، و روزی های پاک و نیکو را به سوی ما روان گردانید،

 

+ 14 مرداد ماه 98، روز دوشنبه:

16 ستایشی که ما را با فرشتگان مقرّب او همنشین سازد، و در سرای جاویدی که پیوسته باقی است، و در جایگاه پُر نعمتی که هرگز دگرگون نشود، ما را با پیامبرانی که فرستاده همدوش و همنفس گرداند.

 

+ 13 مرداد ماه 98، روز یکشنبه:

15 ستایشی که ما را از آتش دردناک خدا برهاند و در کنار بخشش همواره اش بنشاند.

 

+ 12 مرداد ماه 98، روز شنبه:

14 ستایشی که در روز خیره شدن چشم ها از ترس قیامت، دیدگان ما بدان روشنی گیرد، و آن گاه که عدّه ای سیه روی گردند، ما بدان روسپید شویم.

 

+ 11 مرداد ماه 98، روز جمعه:

13 ستایشی نوشته شده در کارنامه ی ما که تا «اعلی علیّین» بالا رود و فرشتگان مقرّب خدا بر آن گواهی دهند.

 

+ 10 مرداد ماه 98، روز پنج شنبه:

12 ستایشی که به سبب آن، تیرگی های برزخ بر ما آشکار، و راه رستاخیز هموار شود، و در روزی که «هر کس به سزای خود برسد و بر کسی ستم نرود»، و در «روزی که هیچ دوستی به کار دوست خود نیاید و هیچ کس به یاری دیگری نشتابد»، ما در پیشگاه گواهان (فرشتگان و پیامبران و امامان علیهم السلام) بلندمرتبه شویم.

 

+ 9 مرداد ماه 98، روز چهارشنبه:

11 ستایشی که با آن در حلقه ی ستایشگرانش در آییم، و به یاری آن پیشی گیریم از همه آنان که در طلب خشنودی و بخشایش او پیش افتاده اند.

 

+ 8 مرداد ماه 98، روز سه شنبه:

10 ستایش برای خداست که خود را به ما شناسانید، و شیوه ی سپاسگزاری از خود را به ما آموخت، و درهای علم به پروردگاری اش را به روی ما گشود، و ما را به اخلاص ورزیدن در توحید خود رهنمون ساخت، و از انحراف و شک در ذات مقدس خود نگاه داشت.

 

+ 7 مرداد ماه 98، روز دوشنبه:

9 در این صورت، از مرزهای انسانی برون می افتادند و در وادی حیوانی پای می نهادند، و آن گونه می شدند که خدا در کتاب استوار خود فرمود: «آنان مثل چارپایانند، نه بیش تر، بلکه از چارپایان نیز گمراه تر.»

 

+ 6 مرداد ماه 98، روز یکشنبه:

8 ستایش برای خداست که اگر در برابر آن همه نعمتِ پیاپی که بر بندگانش فرستاد، ستایش خود را به ایشان نمی آموخت، از نعمت هایش بهره می جستند و او را سپاس نمی گفتند، و از روزی اش گشایش می یافتند و شکرانه ی آن را به جا نمی آوردند.

 

+ 5 مرداد ماه 98، روز شنبه:

7 و این، نشانِ دادگری اوست. نام های او پاک و بی نقص است، و نعمت هایش بر همه آشکار. «از آنچه می کند، بازخواست نشود، در حالی که آنان بازخواست شوند.»

 

+ 4 مرداد ماه 98، روز جمعه:

6 سپس برای زندگی اش پایانی مشخّص و زمانی معیّن قرار داد که با روزهای عمرش به سوی آن گام برمی دارد، و با سال های روزگار خویش بدان نزدیک می شود؛ تا چون واپسین گام ها را بردارد و عمرش به سر آید، جان او را بستاند و به سوی پاداش بسیار یا عذاب وحشتبار خود روان سازد، «تا آنان را که بد کرده اند، به سبب کردارشان، سزا دهد، و آنان را که نیکی کرده اند، جزا بخشد»؛

 

+ 3 مرداد ماه 98، روز پنج شنبه:

5 برای هر یک از آنان روزی ای معلوم و به اندازه قرار داده است؛ آن گونه که هیچ کس نتواند از آن کس که خدا فراوان به او داده، چیزی بکاهد، و به آن کس که اندک به او بخشیده، چیزی بیفزاید.

 

+ 2 مرداد ماه 98، روز چهارشنبه:

4 آن گاه ایشان را به راهی که می خواست رهسپار کرد، و به جادّه محبّت خود روان گردانید. آفریدگان نتوانند از حدّی که خدا برایشان مقرّر ساخته است، قدمی پیش و پس بگذارند.

 

+ 1 مرداد ماه 98، روز سه شنبه:

3 آفریدگان را به قدرت خود آفرید، و به خواستِ خویش بر آنان جامه ی هستی پوشید.

 

+ 31 تیر ماه 98، روز دوشنبه:

2 او که دیده ی بینندگان از دیدنش فرو مانَد، و اندیشه ی وصف کنندگان ستودنش نتواند.

 

+ 30 تیر ماه 98، روز یکشنبه:

(دعای یکم / از دعای آن حضرت علیه السلام آنگاه که به دعا آغاز می کرد و نخست خدای عز و جل را می ستود و ثنا می گفت و عرضه می داشت:)

1 ستایش خدایی را که اوّل است بی آنکه پیش از او اوّلی باشد و آخر است بی آنکه پس از او آخری باشد.